- reseguider och dagböcker

Dagbok - Mexico.

RIVIERA MAYA, HOLBOX OCH EL CUYO

15 - 30 JANUARI 2022

Första resan sedan pandemin tog över världen! Skulle rest till Mauritius hösten 2020, men denna gick inte att genomföra. När det äntligen skulle bokas en ny resa önskade jag mig ett ställe utan besvärliga inresekrav och där jag kan ta det lugnt, eventuellt på egen hand eftersom jag inte var säker på att jag hade en resekamrat. Valet blev då Mexico, som jag hade tänkt resa till igen, men kanske inte redan nu. Sparade bl.a. Isla Holbox till nästa gång och så valde jag att boka ett All Inclusive på Playa Maroma, dels för avkopplingen och dels för att det ska vara en av de bästa stränderna på Riviera Maya. Den är dessutom nästa omöjlig att nå utan att bo på ett av hotellen.
Ett par månader före avresan fick jag nys om ett ställe som heter El Cuyo som ska vara en av de sista platserna i området som inte tagits över av turism. Det är dock på väg att ändra sig så jag kunde inte låta bli att lägga in ett par nätter där också, innan det är för sent!

UTGIFTER SEK

132

27 410
OBS!
I flygbiljett ingår avgiften för ett bagage.
5 av nätterna var All inclusive och resten hade frukost inkluderat. Här ingår också lite dricks till personalen på hotellen.
I transporter ingår privat shuttle (inkl. 235 kr dricks), buss, taxi och färja.

Isla Mujeres från ovan

ÄNTLIGEN RESA IGEN!
Playa Maroma 2022-01-15

Vårt flyg till Amsterdam skulle avgå kl. 6, men vi var där först strax efter halv fem, för jag hde checkat in oss och skrivit ut bagagetaggen ett par dagar innan, så lämnade bara väskan till min kollega i Business-pulten. Skönt det, för Economy-kön var väldigt lång.
Sedan gick vi i stort sett direkt till gaten. Innan vi lyfte ;fick vi passera de-icingen.

I Amsterdam blev vi hämtade av en assistansbil eftersom jag går på kryckor p.g.a. en skadad fot. Blev körda till assistanscentret där vi fick vänta på nästa transport som körde oss till nästa gate. Den låg långt bort, så det var skönt att bli körd.

Kl 10:10 avgick flyget till Cancun. Det var rätt fullbokat. Fördrev tiden med att se sju avsnitt av TV-serien "This is us".
När vi landat strax efter kl 15, blev jag hämtad av en rullstol och flög förbi kön till passkontrollen. Tittade noga så att vi fått tillräckligt med dagar på turistkortet innan vi lämnade. Man får vara i Mexico i 180 dagar utan visum, men de har nyligen börjat begränsa dagarna och det finns folk som fått färre dagar än de planerat. Upptäcker man det efter man lämnat passkontrollen är det för sent.
Väntan på bagaget blev väldigt lång. Vår chaufför från Nativos Holbox stod redan där ute och väntade på oss och vi hade tänkt gå och ta ut pengar samt köpa bussbiljett till Holbox.
Hittade tyvärr ingen bankomat, men fick köpt biljetten hos ADO.
Vi frågade chauffören om han kunde stanna någonstans så att vi kunde ta ut pengar, han kunde dock inte engelska så vi de från Nativos Holbox fick genom telefonen.

Han stannade på ett köpcenter i Puerto Morelos så Andreas kunde ta ut och sen körde vi direkt till vårt hotell Catalonia Playa Maroma. Där fick vi svara på en hälsoundersökning och vår temperatur mättes.
Sedan kunde vi checka in och få vårt rum. Vi har bokat Privileged, vilket bl.a. innebär finare rum, egen del av stranden och tillgång till en bättre restaurang.

Vi bytte om till badkläder och gick till poolen för ett snabbt dopp. Den var dock ganska kall.

Efter en dusch satte jag mig för att boka bord på de fem a la carte-restaurangerna. De har nyligen infört ett bokningssystem så att man ska slippa vänta. Det innebär dock att det snabbt blir fullbokat. Så var det ikväll, så det fick bli bufférestaurangen El Pajarito.
Den ligger nära lobbyn, vilket är en bra bit att gå, men det är en mysig promenad genom djungeln där små söta coatis springer runt och letar mat.

Buffén var helt okej, men vi var väldigt trötta. Jag somnade nästan vid bordet.
Gick tillbaka till rummet, men Andreas tog en tur till teatern för att se den mexikanska showen. Jag hade också gärna sett den, men jag var så trött och orkade heller inte gå hela vägen tillbaka, så jag gick och la mig istället.

Cancun från ovan

Cancun Hotel Zone

Poolen på Catalonia Playa Maroma

Från vår terrass på Catalonia Playa Maroma

I detta block bor vi

CHILL PÅ STRANDEN
Playa Maroma 2022-01-16

Vaknade ganska tidigt. Det hade ösregnat tidigare på morgonen och himlen var fortfarande täckt av tjocka moln.
Vi gick till El Pajarito för frukost och där fanns mycket gott.

Efter ombyte gick vi till stranden som är fantastisk. Vi badade mycket. Det var rätt kyligt idag och varmare i vattnet än i luften.
På eftermiddagen dök solen upp en stund och då blev det varmare i luften också.

Gick till den mexikanska restaurangen Adelita och åt tre tacosar var till lunch. De var jättegoda.

Efter ett par bad till och vilande i hängmattan avslutade vi med att bada i poolen och beställde varsin drink i swim up-baren.

Sedan fick vi skynda oss lite för vi hade bokat bord på grillrestaurangen Grill redan kl 18.
Det var en trevlig restaurang med mycket gott på menyn.
Jag tog nachos till förrätt och Andreas mozzarellasticks. Till varmrätt tog jag oxfilé och Andreas New York-steak och till efterrätt blev det morotskaka respektive cheesecake.

Efteråt satt jag på vår terrass en stund.

Utsikt från Catalonia Playa Maroma

En svan i rummet

Andreas på Grill

PUNTA MAROMA
Playa Maroma 2022-01-17

När jag öppnade dörren imorse var det jättekallt. Gissade på 14 grader och det var det tydligen också enligt prognosen. Det är en rejäl kallfront de fått in över Yucatanhalvön nu.
Vi gick en runda på området och åt frukost på El Pajarito.

Solen kom fram på förmiddagen och vi tog en promenad till Punta Maroma drygt 800 m söderut. Jag hade lite problem att gå, framför allt på ditvägen.
Udden var väldigt eroderad och palmernas rötter var helt blottade.

På vägen tillbaka tittade vi på en rekonstruktion av litet mayatempel som låg på en öde plats. Vi lyckades inte ta reda på varför det byggts upp där. Tog också ett kort bad innan vi återvände till hotellet.
Då satte vi oss och åt varsin crepe och drack cocktails. Andreas hämtade även en hamburgare som vi åt på stranden.

Under eftermiddagen hängde vi på stranden, badade och tog det lugnt. Vädret mulnade på, men solen dök upp emellanåt.
Vi avslutade med ett dopp i poolen innan vi gick tillbaka till rummet för dusch och ombyte.

Ikväll hade vi ännu en reservation på Grill. Den här gången tog jag Picanha och Andreas Mixed grill. Förrätten blev Buffalo wings respektive potato skins. Till efterrätt tog vi äpplekaka med glass och chokladtårta.

Imorgon ska vi ut och snorkla och eftersom jag inte tog med min GoPro köpte vi en undervattenspåse till mobiltelefonen i butiken på hotellet.

Playa Maroma

Punta Maroma

Puerto Morelos

Stigen genom Catalonia Playa Maroma Resort

Andreas med tiramisu på Toscana

SNORKLING OCH PUERTO MORELOS
Playa Maroma 2022-01-18

Vaknade tidigt som vanligt och när klockan passerat sju gick jag till poolområdet och tittade på soluppgången. Det var mycket finare väder idag.
Andreas dök upp och vi satte oss och åt frukost på BLoved, som idag höll till i Grills lokal. Här var det a la carte och lite annorlunda meny. Drack kaffe, god smoothie, nachos, omelette, french toast och pannkakor. Det blev rätt mycket till slut, insåg vi.

Vid halv tio var vi ute i lobbyn och bad dem skaffa en taxi till oss så att vi kunde komma till Puerto Morelos för en snorklingstur som jag bokade på nätet igår.

Vi blev avsläppta vid stranden i närheten av dykarrangören Wet Sets lokal. Vi var lite tidiga så tog en promenad längs stranden. Det var mysigare än jag föreställt mig, både själva stranden och hotellen och restaurangerna utmed den. Det var flera som gjorde yoga.

Tillbaka på Wet Set fick vi prova ut utrustning och sedan gick vi till båten. Revet ligger bara drygt 5 min. bort och vi stannade på två ställen.
Revet var i hyfsat skick och vi såg många fina och en del stora fiskar. Trots att botten var täckt av gräs såg jag dock inga sköldpaddor.
På slutet av turen flöt en del plast runt i vattnet så jag tog med det till båten.

När vi kom tillbaka såg vi att bilderna tyvärr var helt suddiga! Kameran hade uppenbarligen inte kunna fokusera alls. Tråkigt! Både att vi nu inte har några bilder och för att vi köpte mobilfodralet i onödan.

Vi gick mot Puerto Morelos centrum och strosade runt i några affärer och gick till piren för att titta på den berömda lutande fyren intill piren. Där höll en massa fiskare till och gjorde ceviche av sin nyfångade fisk.

Ett av dagens mål var att växla våra stora sedlar till mindre för dricks på hotellet. Så vi köpte en glass samt kex och dricka i en butik.
Sedan hoppade vi in i en taxi och åkte tillbaka till Playa Maroma.

Vi hämtade några tacos på Adelita och medan Andreas stod i kön till baren för ett par drinkar kom ett gäng coatis och stal hans tacos! De var imponerande snabba och jag hann bara rädda en.
Sedan låg vi på stranden och slappade och badade.

På kvällen åt vi middag på den italienska restaurangen Toscana. Jag valde Ossobucco di Milanese och Andreas lasagne. Min rätt, som visade sig vara kalvlägg, var en besvikelse för det var i stort sett bara stora ben och massor av fett, max två små tuggor ätbart kött.
Till förrätt åt jag carpaccio och Andreas musselsoppa. Till efterrätt åt vi båda tiramisu. Det var dock gott.

Soluppgång över Playa Maroma

Stranden i Puerto Morelos

Puerto Morelos och den sneda fyren

Catalonia Playa Maroma Resort

Apa i baren

Andreas på BLoved

GRÅ DAG
Playa Maroma 2022-01-19

På väg till frukosten hade vi en rolig upplevelse. Jag hörde höga ljud uppe i palmerna och undrade om de höll på att hugga ner dem. Så plötsligt hoppade en stor apa rakt ner framför mig, sprang in i lobbyn, upp i baren och försökte stjäla flaskor och annat! Till sist lugnade den ner sig när den fick ett några bananer som den satt och åt på disken. Det blev verkligen en show för oss som stod där.

Idag var det mulet hela dagen. Vi låg dock på stranden och njöt ändå.
Lunchen blev återigen tacos för de är så goda. Det blev dessutom dessert också, både glass och en kaka.

När det började regna gick vi tillbaka till rummet och gjorde vid oss. Ikväll hade vi bokat bord på BLoved, gourmetrestaurangen som man endast kan besöka om man bokat Privileged-rum.
Den ligger på en terrass ute vid stranden, men det var bara dukat inomhus p.g.a. vädret.
Till förrätt valde jag hibiscus-tacos och Andreas tonfisk. Huvudrätten blev Picanha till mig och lax till Andreas. Det var väldigt mycket mat! Till efterrätt valde vi båda en slags Crème brûlée.

Imorgon är det dags att lämna Playa Maroma. Hade först bokat en hel vecka här, men bokade senare om det till 5 nätter eftersom de fått så dåliga recensioner under hösten och för att Playa del Carmen är en bättre bas för att besöka stränderna söder om staden. Det innebar dessutom nära till busstationen och gott om tid till att ta ut pengar (det är kontanter som gäller på Holbox) och köpa bussbiljett (om det inte skulle lyckas på flygplatsen).

Coatis

Hängmatta på Catalonia Playa Maroma

Takpoolen på The Palm at Playa

Innergården på The Palm at Playa

STRANDLIV TILL STADSLIV
Playa del Carmen 2022-01-20

Idag var vädret strålande. Vi gick ut till stranden för att titta på soluppgången och sen åt vi frukost på terrassen på BLoved. Det var verkligen trevligt att sitta där och utsikten är suverän.

När vi kom tillbaka ringde vi receptionen för att höra om vi kunde checka ut senare. Vi fick två alternativ och valde att betala $15 och checka ut kl 15 istället för kl 12.

Det blev verkligen en härlig dag på stranden med sol hela dagen. Kändes lite trist när det var dags att packa ihop. Vi bestämde oss för att äta lunch på BLoved innan vi checkade ut.
Det blev kyckling till mig och ceviche till Andreas. Vi njöt av den fina utsikten och sen var det dags att gå till rummet och packa ner det sista.
Vi har haft mycket tid på resorten, men ändå fick vi aldrig utnyttjat spa-besöket som ingick eller sett någon show (utöver den som Andreas såg första kvällen).

Vi beställde en taxi och var snart framme i Playa del Carmen. Vårt hotell, The Palm at Playa, ligger centralt och består av moderna lägenheter som omgärdar en innergård full av palmer, dammar, träspångar och sittytor. På taket finns en härlig terrass med pool, bubbelbad, hängmatta och bar.
Vädret var ju strålande så vi hängde där tills solen gick ner bakom hustaken.

Sen gick vi och duschade och gjorde oss i ordning för kvällen. Strosade längs Quinta Avenida som verkligen var packat av folk - och de flesta hade inte munskydd på, vilket enligt lag krävs överallt utom i sitt eget hem.
Eftersom det är mycket folk och hög musik överallt försökte vi hitta en plats som var lite mer avskilt och där man kunde konversera.
Det blev en traditionell mexikansk restaurang där vi tog varsin mojito. Sedan jag var här sist har jag saknat kokospanerade räkor så jag valde det nu, även om det inte var samma restaurang som sist. Andreas tog fisktacos.
När vi börjat äta kom ett mariachi-band fram och spelade alldeles intill oss. Så det blev högljutt ändå, men trevligt.

Efter maten fortsatte vi uppåt längs gågatan och det blev ännu mer packat av folk och högre musik längre norrut.
Gick tillbaka till vårt hotell och jag låg i hängmattan på balkongen en stund. Man fick dock stå ut med den höga musiken från gatan. Som tur var hördes den inte in på rummet.

BLoved, Catalonia Playa Maroma

Jag på Pez Vela

PLAYA XPU-HA
Playa del Carmen 2022-01-21

Det finns en strand som konkurrerar med Playa Maroma om titeln som Riviera Mayas bästa strand. Det är Playa Xpu-Ha, som ligger 28 km söder om Playa del Carmen, och naturligtvis måste besökas. Kände inte ens till den när vi var här sist.

Dagen började med en frukost på caféet intill hotellet. Det ingår en kontinental frukost som bestod av kaffe, juice, en frukttallrik och några miniscones med pålägg. Man kunde köpa till annat, men det var fullt tillräckligt för oss.

Vi gjorde oss klara för stranden och gick iväg för att leta upp en taxi. Den första vi frågade visste knappt var det var och ville ha 500 pesos. Jag hade hört 350-400 pesos så jag sa att det var för mycket, varpå han frågade vad vi ville betala. Jag sa max 400 och det sa han okej till.
Strax efter vi hoppat in började det regna, men det klarnade upp lagom tills vi kom fram. Jag fick visa vart han skulle köra in. Som tur var hade jag kollat in exakt hur man tog sig dit eftersom det från början var tänkt att vi skulle hyra bil. Han tyckte det verkade vara ett trevligt ställe och skulle ta dit sin familj en dag.

Det var två stora Beach clubs precis där vi kom ut på stranden så vi fortsatte söderut där det var mer öde. Tog ett kortare bad och sen bestämde vi oss för att ta en promenad på stranden ifall vädret skulle bli sämre. Det var nämligen mörka moln längs hela horisonten.
Passerade ytterligare en Beach club, en mer exklusiv sådan, innan vi nådde Catalonia Royal Tulum, systerhotellet till det vi bodde på tidigare.
Sedan kom en lång tomt med förfallna hus, till salu för $15 milj. Här blev stranden ännu finare och vattnet klarare. En privat tomt med ett lyxhus tog upp en lång bit av stranden och sen nådde vi ett mindre, men jättemysigt hotell som låg mer öde längst i norr. Vi gissade vad det kostade att bo där. Jag tänkte att det säkert kostade $1 000/natt, men Andreas tyckte det lät alldeles för dyrt. När vi senare kollade kunde vi konstaterade att rummen vi såg, med balkongerna ut mot stranden, kostade $3 600/natt!

Vi stannade framför den privata tomten och badade en stund innan vi gick tillbaka och satte oss på La Playa Beach Club för lunch. Vi tog varsin god drink och delade en räkceviche. Gott!
Andreas hämtade våra saker och sedan flyttade vi oss en bit längre norrut där det var lugnare. Låg i och badade tills det började regna och hela himlen var grå.
Gömde oss under en kokospalm en stund för att i alla fall torka lite och sedan gick vi upp till vägen för att stoppa någon som kunde köra oss tillbaka till Playa del Carmen. Ett annat gäng gick samtidigt som oss och de stoppade en colectivo som också hade plats till oss. Det blev därmed endast 40 pesos/person istället, men vi fick betydligt längre att gå tillbaka till hotellet. Mycket längre än vi mindes från förra gången vi var här och åkte colectivo.

När vi äntligen kommit tillbaka tog vi en snabb dusch och gick sedan ut för att leta upp en bank. Jag hade kollat upp var de fanns, men hade inte lagt det på minnet tillräckligt väl så vi fick leta rätt länge och frågade till slut på ett hotell. Banken låg bara ett kvarter bort och det visade sig att adressen var 30 Avenida och inte 20 Avenida som jag fått för mig. Mitt kreditkort har ett hundbitmärke och jag tog en chansning när jag använde det i bankomaten. Tyvärr höll inte chansningen och den behöll kortet. Personalen på banken, som precis stängt, kunde inte göra något och hänvisade till en telefon. Tyckte dock inte det var lönt att ringa till någon som förmodligen ändå inte kan engelska och kortet går dessutom ut nästa månad. Vi fick använda två andra kort istället, men irriterande för jag har inga uttagsavgifter på kortet som åts upp. Vi tog ut så mycket vi tilläts så att vi inte riskerar att stå utan pengar följande vecka.

Det hade hunnit bli mörkt när vi lämnade banken. Gick tillbaka till hotellet, bytte om och sen ut igen för en sen middag. Det blev till slut restaurang Pez Vela, där jag åt de kokospanerade räkorna förra resan. Men eftersom jag åt det igår valde jag - med viss tvekan - en annan rätt. Det blev baconlindad filet mignon med pommes och grönsaker. Det var mycket gott. Andreas tog fiskfilé med räkor inuti och mangosås.

Efteråt tog vi en liten promenad på stranden. Det låg ett par trevliga hotell där och en väldigt välbesökt nattklubb. Det var munskyddskrav, men nästan ingen hade det.

Vi köpte en kall mango-drakfruktsdryck och en cheesecake på Starbucks och avnjöt det på balkongen.

Södra delen av Playa Xpu-Ha

Playa Xpu-Ha

Strandhotell i Playa del Carmen

Andreas äter frukost

Andreas äter på Mawimbi

UTDRAGEN RESDAG
Isla Holbox 2022-01-22

Började dagen med frukost. Igår fick vi känslan av att de blev sura att vi inte beställde något utöver det som ingick, men idag var det inte så.
Efteråt tog vi en liten promenad på stranden igen. Ville se hur det såg ut i dagsljus.
Tog en snabb tur till pooldäcket och satt sedan på balkongen en stund innan vi packade det sista och begav oss till busstationen.
Det var lång kö för att komma in, men vi hade ju redan biljett så det vara bara att kliva in. Tur det. Det var 20 min. till avgång och när klockan närmare sig 11:30 blev vi blev vi lite oroliga att vi skulle missa påstigningen av vår buss. Frågade andra vart de skulle och hittade några som också skulle till Chiquila, så då blev vi lugna. Till slut blev det dags och vi kom iväg 20 minuter sent.
Det tog lång tid att komma ut ur stan och sen var det bara djungel på båda sidor om vägen. Det var förvånansvärt låg hastighet på den breda vägen. Mot slutet av resan fick bussen köra igenom ett par småorter och det var smala gator med höga farthinder. Sen väntade en lång tråkig raksträcka innan vi äntligen nådde Chiquila vid halv tre, 50 minuter försenade.

Vi gick till färjeläget och köpte biljett till den förjan som skulle gå först, dvs kl 15. Överfarten tog en halvtimme och när vi kom fram gick vi fram till taxitavlan för att kolla priser. Enligt den skulle kosta 37 pesos till vårt hotell, men jag visste att de brukar kräva mycket mer och att man får vara beredd på det, men inte luras till att betala hutlösa summor. Jag kom dock inte ihåg hur mycket som ansågs normalt. Han sa 100 pesos och jag tyckte det lät väldigt mycket så vi gick vidare för att fråga någon annan taxi. Problemet var sedan att hitta en som var ledig. Vi gick mot centrum, Andreas drog väskan genom de översvämmade sandgatorna och jag hoppade runt på kryckor och försökte hitta en taxi eller en lämplig gata där taxibilar kör. Vårt hotell, Mawimbi, ligger relativt centralt, men jag hade inte koll på avstånden och hur långt det faktisk var, så vi reflekterande inte över att faktiskt gå dit. Tiden gick och frustrationen tog vid. Med facit i hand skulle vi alltså definitivt tagit den första bilen.
Till slut hittade jag en taxi som verkade ledig och frågade om pris. Då sa att att hotellet ju låg ett kvarter bort. Gick tillbaka till Andreas och så gick vi sista biten istället. Det var inte långt att gå egentligen, men hopplöst att dra väskan genom de djupa pölarna. De trottoarer som finns är dessutom både väldigt smala och väldigt höga.

Det var en stor lättnad att komma fram och nu hade klockan hunnit bli 17.
Vi visades till vårt rum, som är den dyraste kategorin ut mot stranden, och fick sedan två valfria drinkar i baren. De var jättegoda.
Hotellet har utan tvekan öns vackraste strandtomt: en bred strand full av kokospalmer och med liggstolar, solsängar och hängmattor glest placerade här och var. Det finns heller inte så många bungalows så det är inte mycket folk här, bara på strandkanten där andra lägger sig under dagen.

Vi gick en runda längs stranden, som var full av folk och musiken skrålade i strandbarernas högtalare.
Gjorde det enkelt för oss och satte oss på vårt hotell för middag. Jag tog kycklingfajitas och Andreas räkor med chili. Sen låg vi i varsin hängmatta och njöt av livet tills de skulle stänga restaurangen och ta in hängmattorna för natten.

Stranden i Playa del Carmen

Innergården på The Palm at Playa från ovan

Vårt rum på Mawimbi

Vårt rum nederst till höger

Skymning över Mawimbi

Andreas äter frukost

Las Tortugas

DET VAR DETTA JAG KOM HIT FÖR
Isla Holbox 2022-01-23

Idag var det strålande sol, men det blåste rejält från morgon till kväll.
Frukost ingår och idag bestod den av kaffe, juice, frukt, enchiladas och pannkakor.

Vi höll oss på vår strand hela dagen, mestadels i solsängen och i havet. Här är det mer långgrunt och inte lika klart vatten som på östkusten mot Karibiska Havet.
På eftermiddagen gick vi till det exklusiva grannhotellet Las Tortugas för att äta lunch, men vi var inte helt tillfreds med menyn och priserna, så vi fortsatte till en annan strandrestaurang där vi tog ett par drinkar och åt tacos.

Sedan fortsatte vi att hänga på vår strand tills vi tröttnade på den ilskna blåsten och gick och duschade.
Tittade på den fina solnedgången och sedan gick vi ut på stan för att äta middag. Gick runt och kollade på flera ställen och tills slut blev det en som låg på stranden. Jag tog kyckling med mandarin- och chipotlesås samt yuccamos och grönsaker. Andreas åt hummerravioli. Till det fick vi livemusik av en duo.

Sedan gick vi tillbaka till hotellet och la oss ganska tidigt. Jag var helt slut.

Stranden på Mawimbi

Middag på stranden

Andreas med drink på Punta Cocos

Solnedgång över Isla Holbox

Luuma

CYKELTUR TILL PUNTA COCOS
Isla Holbox 2022-01-24

Vi åt frukost som idag bestod av äggröra med bacon, frukt och bröd samt kaffe och juice.
Jag bokade cyklar till oss och de skulle komma med dem kl 11:30. Fram tills dess låg vi på stranden, badade och slappade. Det var underbart väder, soligt, varmt och vindstilla.
Strax före halv tolv ställde jag mig framför hotellet och väntade, men de dök inte upp med cyklarna. Vi turades om att stå där och till slut fick jag ett meddelane från receptionen att någon kommit med cyklar och då var klockan halv ett! Vi tog emot dem och gav oss snart iväg mot öns västra punkt, Punta Cocos.

Cyklade genom stan och längs landningsbanan. Vägarna hade fortfarande stora vattenpölar som vi fick cykla igenom. Det var alltid en överraskning hur djupa de var och hur långt upp på benen man skulle bli blöt.
Det fanns bara några enstaka hus där och svårt att välja vilken väg man skulle ta. Mötte en tjej som rekommenderade oss att ta en annan väg, så vi gjorde som hon sa.
Till slut kom vi fram. Där fanns en liten bar där man kunde beställa drinkar och även mat, samt hyra solstolar och ligga i hängmattor. Vattnet såg dock inte så badvänligt ut, ganska sumpigt, långgrunt och en hel del tång.
Vi gick först en bit norrut till udden och sedan söderut tills vi kom till en vik och en lagun man kunde vada över, men det gjorde vi inte.
Gick tillbaka till baren och beställde varsin alkoholfri drink som båda var jättegoda. Sedan cyklade vi vidare längs norra sidan av ön. Det byggdes väldigt mycket på den här sidan, bl.a. ett större lyxhotell.

Vi var snart inne i stan igen. Fortsatte förbi Mawimbi och vidare längs stranden där det finns trevliga hotell och strandbarer. Hit ska vi flytta imorgon.
Där vägen tog slut vände vi tillbaka till hotellet, tog ett eftermiddagsbad och tittade på solnedgången från stranden.

Middag åt vi på grannrestarangen, hippa Luuma. Fick först sättas upp på väntelistan och fick bord en halvtimme senare. Under tiden besökte vi ett apotek för att köpa örondroppar eftersom Andreas har ont.

Restaurangen är som en liten gård med palmer, bar, små mysiga bord och hängande lampor. Fantastisk miljö och trendig och exklusiv mat, framför allt tapas, och drinkar.
Vi beställde varsin drink, Andreas den berömda med parmesanost i. Vi tog vars två tapas: räkkebab, pancetta med lök och majssmulor och basilika- och vitlökschicharrón med fisk.
Till efterrätt blev det en toffeesemifreddo med passionsfruktsås och passionsfruktpaj med kokosgrädde. Framför allt desserterna var fantastiska.
Det blev en dyr kväll, men trevlig. Efteråt satt jag ute på terrassen och njöt av den ljumma kvällen.

Stranden på Mawimbi

Punta Cocos

Lagunen vid Punta Cocos

Andreas på cykel i östra delen av stan

Andreas i poolen

HM Palapas del Mar

NYTT HOTELL
Isla Holbox 2022-01-25

Jag var uppe tidigt och tittade på soluppgången från vattnet. När Andreas vaknat åt vi frukost, idag havregrynsgröt, frukt och foccacia med ost och skinka.

Efteråt tog jag en liten cykeltur in till stan och sen badade vi en stund innan det var dags att checka ut kl 12.
Jag cyklade de 400 metrarna bort till vårt nästa hotell, det relativt nybyggda Villas HM Palapas del Mar. Det var en stor härlig utomhusreception som påminde om 5-stjärniga hotell. Hade lite problem att betala rumsdepositionen eftersom jag bara har ett kort kvar och den krediten var i stort sett toppad. Så fick vänta på att Andreas skulle komma.
Vårt rum skulle vara klart först vid 15 så jag satte mig vid poolen medan Andreas cyklade tillbaka med min cykel.
Poolen var mysig och det fanns även en swim up-bar. På en terrass ovanför finns ännu en pool, solsängar, en sushirestaurang och fantastisk utsikt.

Vi badade i poolen och beställde fisktacos respektive kycklingtacos och varsin daquiri.
Kl 15 fick vi nycklarna till rummet. Jag hade bett om ett rum på andra våningen, men vi fick ett på bottenplan, vilket dock betydde att vi hade en privat pool. De hade dessutom ställt in en flaska mousserande vin på kylning till oss.
Jag tog ett snabbdopp i poolen. Andreas problem med sitt öra förvärrades så vi frågade i receptionen om de kunde rekommendera en läkare. De hade en som vi kontaktade via What's app och han kom en stund senare. Det visade sig att han hade en kraftig inflammation och fick spruta, örondroppar och tre olika tabletter - mycket! Men det blev också bättre senare på kvällen så det var nog effektiva saker.

Vi gick iväg längs stranden för at äta på en restaurang jag hört gott om. Men när vi kom dit var det redan stängt, så vi vände och gick in på en hotelltomt som såg så otroligt romantisk ut: palmer, en charmig bar i mitten, några småbord, stringlights och fina hängmattor. Bara ett par satt där och de gick snart och så var det bara vi kvar.
Jag beställde räkpasta och Andreas räkceviche. Till det varsin mojito, Andreas en virgin eftersom han ska avstå alkohol. Maten var god, men lite för fiskig för min smak.

När vi kom tillbaka satt vi på terrassen en stund och njöt, det är underbart med så ljumma kvällar!

Torget på Isla Holbox

Jag vid vår pool

JAKT PÅ SANDBANKAR
Isla Holbox 2022-01-26

Vi gick för att äta frukost och det var en riktigt fin buffé, men man fick inte ta nånting själv så det tog lite tid överallt. Det var också lite irriterande att inte kunna välja hur mycket man ville ha av varje sak.

Efter frukosten tog vi på oss badkläder och gick till stranden.
Det ska finnas en sandbank längre bort, vilken sträcker sig hela vägen till Punta Mosquito.
Jag hade en plan att i alla fall gå till där den börjar, men inte hela vägen eftersom det är en väldigt lång promenad och inget min skadade fot skulle uppskatta.
Promenaden ska p.g.a. tidvattnet göras på morgonen, men nu var klockan över 10 så vi visste inte om det skulle gå eller inte.
Det var riktigt varmt och soligt och vi vadade en lång väg i vattnet tills vi nådde stället där sandbanken ska börja, men det fanns ingen, det var bara grunt vatten. Vi såg många som gick både dit och tillbaka, men vi misstänkte att det var alldeles för sent eller att den var längre bort. Vi gav i alla fall upp och gick tillbaka igen.

Hotellen längst bort på denna del av ön har väldigt mycket tång längs strandkanten, men där vi bor är det bättre.
Vi la oss på en solstol utanför vårt hotell och badade lite innan vi gick för att äta lunch. Valde en strandrestaurang nästan framme vid vårt förra hotell. Nu hade det börjat blåsa friskt, så vi satte oss längre in under ett tak.
Vi åt varsin portion räkor, jag med kokos och Andreas med vitlök och chili. Till det Pina Colada respektive mangojuice. Det var mycket gott.

Jag tog ett härligt dopp innan vi gick tillbaka till hotellet. La oss en stund vid poolen uppe på terrassen. Det var så härligt där.
Men när det mulnade på och blev svalare gick vi tillbaka till rummet. Badade lite i vår egen pool och sen bytte vi om för middag.

Vi hade bestämt oss för att äta på hotellet. Var sugna på att äta uppe på terrassen, men de hade inget annat än sushi så vi åt på den vanliga restaurangen där nere istället.
Plötsligt dök Andreas kollega upp med några vänner. De valde dock att gå in till stan och äta.

Vi beställde ribeye med grönsaker och klyftpotatis till mig och hummerpizza till Andreas. Till det rött vin respektive ananasjuice. Sen tog vi varsin cappuccino efteråt.
Det blåste rätt friskt från havet så maten kallnade fort. Men de var gott.

Efteråt satt vi en stund på terrassen.

Punta Mosquito långt bort i fjärran

Terrasspoolen

Vår bungalow på Villas HM Palapas del Mar

Baren och poolen på HM Palapas del Mar

Utsikten från vårt hotell, La Casa Cielo

Jag på stranden

Solnedgång över El Cuyo

UNDERBARA BAD
El Cuyo 2022-01-27

Idag var det dags att lämna Isla Holbox. Efter frukosten tog vi en promenad på stranden.
Nu var det väldigt lågt vatten och sandbankar längs nästan hela kusten. Vi hittade en uppspolad blåsfisk och en bläckfisk.

Tillbaka till hotellet packade vi ihop våra saker och checkade ut. De ringde efter en taxi och sa att det skulle kosta ca 200 pesos. När den kom sa de 100 pesos, så vi var nöjda!

Det blev en skumpg tur till hamnen, speciellt för Andreas som satt där bak.
Köpte biljett till 11:30-färjan och sedan fick vi vänta 20 min. på avgång.
När vi kom fram började vi leta efter vår chaufför och han stod vid utgången med en skylt. Även denna gång anlitade vi Nativos Holbox.
Sedan bar det av mot El Cuyo som ligger strax väster om Isla Holbox, men det tar två timmar att åka dit för det finns ingen kustväg, bara den trista raksträckan genom skogen och sedan genom några småorter och längs en landsbygd med gårdar. Vi passerade statsgränsen till Yucatán, som är en timme efter Quintana Roo, dvs solen går ner 17:30 istället för 18:30 och det är bara att gå upp tidigare för att få ut mest av dagen!

Det var mer mulet och duggade lite i inlandet, men när vi kom fram till kusten var det strålande sol.
När vi körde över bron över till ön fick vi se massor av flamingor i lagunen intill. Chauffören stannade till så vi kunde titta och fotografera.
Vi berättade för honom vilket hotell vi skulle bo på, men enligt Google Maps låg en marinbas på platsen. Chauffören gick ut och kollade och och körde oss sedan till rätt plats som bara var lite längre fram på gatan.

Vi gick in och checkade in och betalade, kontant eftersom de då gav 10% rabatt. Cash is king både här och på Isla Holbox.
Hotellet har 10 rum och vårt ligger på ovanvåningen med utsikt över poolen och stranden. Den vyn var helt magnifik.
På taket finns en enorm terrass med liggstolar och bord - jättemysigt!

Vi bytte genast om och gick ner till stranden för ett dopp. Det var rätt höga vågor, jättefin sand och ingen tång i vattnet. Det var inte ens långgrunt. Ändå hade jag fått veta att det skulle vara ganska likt Holbox.
Jag var i och badade jättelänge innan vi gick tillbaka till hotellet för en sen lunch. Det blev en Pina Colada och kyckling till mig och en Aguachile och läsk till Andreas.

Hoppade i poolen en stund och sen gick vi ut på piren och tittade på solnedgången. Efteråt blev det en liten runda på stan för att se vad som fanns. Det var dock inte mycket och inget är turistanpassat - än. Det är heller ingen som pratar engelska här.
Vi var inte särskilt hungriga efter den sena lunchen så vi gick bara ner till ett tacotält på fältet mittemot hotellet. Vi fick fem tacos och varsin stor Coca Cola för 115 pesos, ca 55 kr.
Sedan satt jag ute på terrassen en stund innan det blev läggdags.

Sandbankar på Isla Holbox

Hamnen på Isla Holbox

Flamingor i lagunen utanför El Cuyo

Stranden från hotellets takterrass

Vy från piren

Andreas på Limonaia

LUGNA HÄRLIGA EL CUYO
El Cuyo 2022-01-28

Steg upp vid kvart över sex och gick ner på stranden en runda innan vi lite senare satte oss för att äta frukost. Det blev kaffe, frukt, yoghurt med granola och toast.

Hoppade sedan i och badade och det var lika skönt som igår. Andreas var lite ledsen för att han inte kunde bada p.g.a. öronen.

På förmiddagen gick vi en längre promenad på stranden. Det fanns verkligen inte mycket folk där och inga strandklubbar.
På vägen tillbaka gick vi på vägen närmast stranden. Här såg man en del hotell och semesterlägenheter byggas. Fler och fler verkar också hyra ut sina hem till turister. Så det är verkligen en omställning på gång.

När vi kom tillbaka gick vi för att äta lunch. Inte långt från hotellet ligger lila Naia Cafe som rekommenderats till mig.
Det var en hel del folk där, flera från vårt hotell. Vi beställde varsin ciabatta med pulled pork och smoothie till det. Det var gott.
När vi ätit upp såg vi att det började mulna på. Tog ett långt bad och ett dopp i poolen. Andreas la sig i bubbelpoolen, men jag klarade inte av att gå i för det var för varmt.

Det blev rejält mycket svalar när solen helt försvann, så vi duschade, bytte om och gick en runda i byn. Den består av små uppmurade hus, mer eller mindre fallfärdiga, och en hel del med färgglada fasader, ibland med fina väggmålningar.
Vi tittade lite efter restauranger som jag letat upp på Google. En italiensk, La Limonaia, hade fått bra betyg, men det såg väldigt dött ut och det stod inget namn utanför så vi var osäkra om det var där.

Vi återvände till hotellet en stund och när vi gick ut igen började vi med att kolla La Limonaia igen och nu var det fullt av folk där.
Vi satte oss på det lediga bord som fanns och insåg att vi satt i en familjs trädgård. Föräldrarna var i köket och sonen, som såg ut att vara i nedre tonåren, serverade. Det hade börjat blåsa rejält och sanden yrde så vi fick den i ögonen.
Vi gissade oss fram till vad det stod på menyn och beställde. Här var det inte tal om några drinkar, men de kunde ordna fram ett glas vitt vin. Andreas beställde pizza och jag grillad ryggbiff med grönsaker och potatis. Det var perfekt grillat och mycket gott. Hade sällskap av en söt hund som fick lite av mina rester.
Vi avslutade med varsin tiramisu och sen gick vi tillbaka till hotellet. Tyvärr gick det inte att sitta ute ikväll p.g.a. blåsten, så det blev en tidigt kväll, men vi var trötta.

El Cuyos strand

Öde strand på El Cuyo

Naia Cafe

Fyren på El Cuyo

Andreas på flygplatsen

ALLT HAR ETT SLUT
Malmö, Sverige 2022-01-30

Tanken var att vi skulle gå upp tidigt, bada och njuta av våra sista timmar i Mexico. Men det blåste fortfarande halv storm och det var mulet och rätt kallt, så det var inte ens lönt att vara ute. Vi åt frukost inomhus och packade klart väskan.
Vi skulle bli hämtade av Nativos Holbox kl 10:30, men chauffören kom en halvtimme tidigare, så vi gick för att checka ut och sen körde vi. Det var ägaren till företaget som körde och vi fick vi fick veta mycket om Mexico och hans liv på 2-timmarsresan till flygplatsen, exempelvis att de inte får lära sig engelska i skolan, utan i så fall måste gå en kurs på en privat skola. Den engelska han kunde hade hans fru, som är från Belize, lärt honom.

Vi blev avsläppta kl 13:30 på Terminal 3, eftersom det var det KLM sagt till mig då jag frågade. Men när vi kom fram fick vi veta att de flyger från Terminal 4 och att vi måste ta buss eller taxi dit. De påstod att det skulle ta 45 min. innan bussen skulle komma, men att en taxi kunde köra oss dit för 600 pesos. Galet pris! Jag försökte få tag i vår chaufför igen, men det var upptaget. Sen ändrades taxipriset till 300 pesos, men jag gick istället fram till busshållplatsen för att kolla när bussen skulle gå och precis då kom den så det var bara att hoppa på. Taxifolket som står där är ökända för sina lögner och försök att tjäna pengar på stressade och ovetande turister.

Vi ställde oss i kön för att lämna bagaget och när vi kommit igenom säkerhetskontrollen satte vi oss för att äta. Andreas tog asiatiskt från Panda Express och jag en hamburgare från Jhonny Rockets. Jättegott!
Vi hade en massa kontanter över så jag passade på att köpa en flaska Bailey's Salted Caramel.

Sedan var det dags att gå till gaten. Lyckades tyvärr inte få en fönsterplats så fick leva med att inte kunna se ut under starten.
Jag såg se kvarvarande avsnitten av "This is us" och filmerna "Old" och "Everest". Kunde inte sova alls.

När vi landade på Schiphol fick vi återigen skjuts av assistansbilen hela vägen bort till gaten.
Det blev strax dags för boarding och sedan var det en enormt lång taxiväg tills startbanan. Det såg ut som om vi lämnade flygplatsen för att köra ut bland gårdar och åkrar, men där fanns uppenbarligen en startbana till.
I Köpenhamn landade vi i full storm.