- reseguider och dagböcker

Dagbok - Lettland.
RIGA
22 - 26 MAJ 2022
Riga är ytterligare en stad i Baltikum jag ville besöka. Den här gången hittade jag ingen att resa med, så beslutade mig för att resa själv. Hade tänkt åka i juni 2020, men den ställdes in p.g.a. coronapandemin.
Gjorde ett nytt försök två år senare och det gick bättre. Det enda var att flygtiderna ändrades så att jag skulle mellanlanda på vägen dit. Då bokade jag om så att jag istället reste en dag tidigare. Samtidigt kunde jag kostnadsfritt ändra hemresan så att jag istället för att resa sent på kvällen direkt, åkte på eftermiddagen via Oslo.

UTGIFTER SEK

404

5 356
OBS!
I flygresan ingår avgift för handbagage på hatthyllan. Biljetten betalades till hälften med Norwegians cashpoints.
Åkte ensam och därmed är boendet dyrare än om jag delat med någon.
Det jag betalade kontant blev en relativt dålig kurs eftersom jag växlade mexikanska pesos till euro på plats.

Jag på Nationaloperan

Taket i Nationaloperan

Sen middag på El Gaucho

KÖ OCH BALETT
Riga 2022-05-22

Mitt flyg skulle gå kl 13:35 och, eftersom jag vet att köerna till säkerhetskontrollen ganska ofta är väldigt långa nuförtiden, åkte jag in så att jag var på flygplatsen två timmar innan. När jag tog hissen upp i terminal 3 och gick uppför trappan insåg jag att jag lika bra kunde tagit hissen hela vägen upp till metrostationen för nu fick jag gå hela vägen tillbaka där jag kom ifrån och ännu längre, dvs över gatan till parkeringshuset sidan om hotellet. Det var det värsta jag någonsin sett. Första delen gick rätt snabbt, men sen tog det lång tid på slutet. Klockan 13 var jag äntligen förbi security och tänkte att jag kunde skynda mig till loungen och ta en snabb fika. Det gjorde jag och kom till gaten knappt 20 min före avgång.
Från flyget fick jag en fantastisk vy över Falsterbonäset innan molnen tog över och först försvann strax före landning i Riga. Lettland är grönt och vackert från ovan.

Vi landade 15:50 lokal tid och jag gick med raska steg genom terminalen eftersom jag hade biljett till en föreställning på Nationaloperan kl 18.
Försökte hitta informationen för att köpa biljett till bussen, men hittade ingen så jag valde att använda automaten på busshållplatsen istället. Gjorde först misstaget att välja "buss" och fick då bara upp ett flerbiljettsalternativ, men började om och valde istället "Alla transporter" och kunde då välja en enkel biljett á 1,15 euro.
Bussen kom 16:27 och turen på dryga milen tog 20 min. Jag hade kollat in precis var jag skulle hoppa av och hur jag skulle gå till hotellet så det gick smärtfritt och knappt 10 min. senare var jag framme. Fick mitt rum som ligger på 5:e våningen utan hiss.
Bytte om och packade handväskan och gick sedan mot operan. Glömde vägbeskrivningen på rummet, men det gick bra att hitta ändå. Google hänvisade dock till personalingången så jag fick leta upp huvudentrén. Och den var ju avsevärt pampigare med pelare och en fin park framför.
När jag kommit in och hittat min plats på andra plan insåg jag att jag var ganska tidig så gick runt lite och tittade i salongen, det var mycket vackert.

Föreställningen var en balett med wienermusik i tre akter. Den var mycket bra, i synnerhet scenen som föreställde en bal med kejsaren på plats samt avslutningen med "An der schönen blauen Donau" i blågrön dimma. I pauserna gick jag ut och tittade på balkongen utanför baren/caféet.
Jag var väldigt hungrig redan när föreställningen började så efteråt var det så dags att hitta någonstans att äta. Det såg stängt ut överallt och gick tillbaka till hotellet för att byta om och ta på en jacka. Det fortsatte se stängt ut överallt, men hittade till slut ett kvarter med öppna restauranger och gäster. Valde det argentinska steakhouset El Goucho där jag beställde en mojito och en BBQ-burgare. Det var gott.

Resten av kvällen satt jag och tog det lugnt på rummet.

Vy över Falsterbonäset

Ankbröst i Jurmala

STADSRUNDTUR OCH JURMALA
Riga 2022-05-23

Det var strålande solsken idag. Det hade varit en bra dag för att gå upp och tittade på utsikten från St Peterskyrkan, men den är tyvärr inte öppen på måndagar.
Jag vaknade tidigt och när klockan blev frukosttid, dvs kl 8, gick jag till Costa Coffees för en cappuccino, croissant och mangosmoothie.
Efteråt gick jag för att växla mina överblivna mexikanska pesos (från resan i vintras) till euro. Hade sett ut några ställen, men det första tog inte pesos. Det andra låg inne på shoppingcentret Origo vid tågstationen. Hade både räknat fel och glömt hur mycket jag hade för det var hela 3 040 pesos som de köpte för 125 euro.

Gick tillbaka till hotellet för att packa ihop och byta om till shorts. Checkade ut och gick sedan ut på sightseeing i Riga. Gick runt lite i gamla stan, förbi Rådhustorget och längs floden förbi Rigas slott, vars norra sida är presidentens residens, till Vanšubron där jag vände inåt stan genom Kronvaldaparken och till Elizabetes iela, som är en del av de s.k. Art Nouveau-kvarteren med vackra Jugendhus från början av 1900-talet. Det finns mängder av ambassader i området och jag passerade även den svenska.

Klockan passerade kl 13 och jag var hungrig så jag började gå tillbaka mot gamla stan. Passerade Konstakademin och tittade lite närmare på ortodoxa Födelsekatedralen med sina förgyllda kupoler. Sedan kom jag fram till Frihetsmonumentet som hedrar de soldater som dog i oberoendekriget mot Ryssland 1918-1920.
Gick en runda i Bastejkalnaparken som består av en kulle, blomsterplanteringar, små vattenfall och en kanal.

Till slut var jag tillbaka utanför hotellet och satte mig på torget för en liten lunch. Det blev lökringar och en Pina Colada. När jag satt och läste om Riga såg jag att det fanns något som hette Svenskporten så jag gick och tittade på den. Det är den enda bevarade delen av Rigas medeltida ringmur och porten byggdes under det svenska styret 1698 för att förena det nyare staden med den gamla.
Därefter gick jag tillbaka till floden och ut på Akmens tilts (Stenbron) för att titta på utsikten. Sedan var klockan nästan 15:30 då jag skulle få tillgång till boendet jag har den resterande tiden. Gick först och hämtade min väska på hotellet och sedan var det bara en kort promenad till Laipu iela där lägenheten ligger längst upp i ett gammalt hus från 1716.

Jag bestämde mig för att åka till Jurmala redan ikväll, även om dagen redan varit fullpackad. Men ville passa på med tanke på det fina vädret. Så lämnade bara mina saker, bytte om och gick iväg. Först till busstationen för att köpa biljett till morgondagens tur till Rundāles pils, ett barockslott i Kurland i södra Lettland. Jag har tur för bussbolaget har på prov satt in en förlängning av rutten från staden Bauskas till slottet två gånger om dagen. Annars måste man byta till ett annat bussbolag i Bauskas och försöka passa in tiderna för de går inte så ofta.
Köpte biljett till eftermiddagsturen kl 12:20 eftersom jag vill upp i kyrktornet på förmiddagen.

Sen fortsatte jag till tågstationen och köpte biljett till Majori i Jurmala. Tåget skulle gå kl 17 och hade 17 min. kvar. Gick till en kiosk för att köpa vatten för jag var extremt törstig efter den långa dagen i solen.
Tåget var riktigt gammalt och obekvämt, säkert från 1960-talet. Ganska fullsatt också. Turen tog en halvtimme och delen i Jurmala var mysig med sin skog och fina gamla villor med snickarglädje från början av 1900-talet.
Majori räknas som centrum och här finns gågatan Jomas iela med affärer och restauranger. Promenerade längs denna bort till en fin ortodox kyrka i Dzintaru. Sedan gick jag ut till stranden där det blåste och var lite kyligt. Kände dock på vattnet som kändes varmt, i alla fall den grunda delen.
Gick tillbaka till stan förbi det gamla badhuset, E Racene, som nu börjar se förfallet ut. Tittade lite på de gamla trähusen som Jurmala är känt för. Finns många grandiösa exempel, men det är ett enormt område och jag hade inte tid att kartlägga dessa denna kväll.

Satte mig på en restaurang med en terrass där man kunde bada i kvällens sista solsken. Beställde ett glas rödvin och ankbröst. Maten var god, men vinet inget speciellt. Funderade på att ta en dessert också, men klockan började bli mycket så struntade i det.
Eftersom jag befann mig mitt emellan tågstationerna Majori och Dzintaru så valde jag den senare istället för att gå samma väg tillbaka till Majori. Promenaden dit var dock inget speciellt och insåg att jag borde kollat klockan och skyndat mig lite mer för tåget kom när jag precis nådde fram till stationen. Jag hade inte ens någon biljett så inte lönt att springa fram till det.
Det visade sig dock att det varken fanns biljettlucka eller automat utan man hänvisade till Internet. Så då kunde jag kanske köpt biljetten medan jag satt på tåget istället.
Det var i alla fall bara att vänta till nästa tåg en halvtimme senare. Tiden gick dock ganska fort efter jag köpt min biljett. Det var knappt nåt folk ombord den här gången. Tillbaka i Riga gick jag in i en stor matbutik på Origo för att köpa dricka och frukost. Det skulle ingå kaffekapslar till Dolce Gusto-maskinen i lägenheten, men det var tydligen slut hos leverantören så jag fick köpa egna istället.

Det var skönt att komma tillbaka till lägenheten och ta det lugnt. Minst sagt aktiv dag och det blev nästan 38 000 steg!

Floden Daugava med Swedbanks huvudkontor och Vanšubron

Rundale slott

UTSIKT OCH RUNDALE SLOTT
Riga 2022-05-24

Strålande solsken idag igen och efter frukost på rummet gick jag en lite runda i Gamla stan innan jag ställde mig utanför Sankt Peterskyrkan och väntade på att de skulle öppna kl 10. Betalade 9 euro (dyrt!) för att få tillgång till hissen för att komma upp till tornets utsiktsplats på 72 meters höjd. Bilder visade hur man under 1970-talet byggt upp både kyrkan och tornet efter att de brunnit ned under Andra världskriget. Utsikten var fantastisk och den klassiska vyn över floden och Domkyrkan blir bäst just på förmiddagen.

Hade en del tid innan det var dags att gå till busstationen, så promenerade runt lite i Gamla stan och i parken.
Bussen avgick i tid och körde söderut genom ett landskap som bestod av blandskog, gröna ängar och rapsfält. Det fanns wifi så kunde roa mig med det när jag inte tittade på utsikten.

Kom fram till Rundale slott klockan 14 och köpte biljett i kassan. Såg att man hade byggnadsställningar på den västra flygeln, tydligen håller man på att byta tak. Slottet, som började byggas 1736 som sommarbostad åt hertig Ernst Johann Biron av Kurland och Zemgallen, har för övrigt genomgått en totalrenovering som påbörjades 1972.

Började med att besöka trädgården, som är fantastisk vacker med en massa boskéer, en enorm rosenträdgård och tulpanplaneringar. Det fanns även en teater där det verkade som om man spelade in en operett. Hade tänkt äta en lunch här, men hittade ingenstans där de serverade mat.
Efter en timme gick jag in i slottsbyggnaden och fick se vackra restaurerade rum som utgjorde hertigens privata bostad. Funderade på varför jag inte sett officella rum, som en balsal. Efteråt såg jag bilder på dessa rum och fick veta att de finns i den del där taket håll på att bytas och att de därför var stängda. Tråkigt, de är ju de vackraste rummen i alla slott!
I källaren hittade jag ett café, men då var klockan 16 och de hade inget speciellt som var intressant. Så jag struntade i det. Här fanns även en utställning där man kunde se bilder från renoveringen. Det var verkligen nedgånget och trädgården och gårdsplanen var igenvuxen av skog.
Slottet har funderat som skola i olika omgångar och man kunde se bilder på den stora matsalen som användes som gymnastiksal med ribbstolar och basketkorg. Surrealistiskt!

Hade nästan en timme kvar till bussen skulle gå så gick tillbaka till trädgården en sväng och tog lite fler bilder.
Resan tillbaka var lite jobbig för solen stod på och det var väldigt varmt. Hade dessutom inte ätit och bara druckit en halv liter vatten.

När jag anlänt gick jag först för att ta några bilder på Rådhustorget med de ikoniska Riga-byggnaderna Svarthuvudbrödernas hus och Schwabiska huset. För bäst bilder tas de bäst sent på eftermiddagen och nu var det möjligtvis lite väl sent pga många skuggor.

Sen gick jag till restaurang Ogle, som var lite exklusivare än jag först trodde. Beställde en strawberry daiquiry och ribs med sweet potato fries. Både drinken och ribsen var små, bara ett ben. Men det var väldigt gott och så även tillbehören. Beställde även ett glas rött vin, men det tog lite tid att få det.

Började få huvudvärk och gick tillbaka till rummet och vilade. Hade tänkt gå en runda för att ta några kvällsbilder, men det orkade jag tyvärr inte.

Utsikt från Sankt Peterskyrkan

Rådhustorget

KGB-BYGGNADEN
Riga 2022-05-25

Idag var det mulet, precis som prognosen sagt, och därför hade jag planerat in de viktigaste utomhussevärdheterna de första två dagarna.
Har tidigare funderat på om jag skulle besöka KGB:s f.d. högkvarter och imorse bokade jag en guidad tur på Internet. Det stod att man skulle göra det och vågade inte vänta tills jag kom dit för att se om det fanns plats. Utställningen är dock gratis att besöka.

Började dock med att gå tillbaka till Art Nouveau-kvarteren för att titta närmare på de byggnader jag knappt kunde se sist pga motljuset, i synnerhet den som sägs vara det främsta exemplet, Elizabetes iela 10B. Nu var det ingen sol så lättare att ta bilder då. På vägen passerade jag ryska ambassaden. På torget mittemot fanns diverse demonstrationer mot kriget i Ukraina och på grannbyggnaden hade man satt upp en nidbild på Putin över hela fasaden som vette mot ambassaden.

Jag började gå mot KGB-byggnaden och kom dit ca 40 min innan den guidade turen skulle börja. Tittade på utställningen så länge. Den gav information om några av dem som suttit fängslade och avrättats där och allmänt om KGB i Riga. En film visades med vittnesmål av personer som förhörts och fängslats där.
Rundturen var mycket intressant. Byggnaden stod klar 1912 och användes av KGB 1940-1941 och 1944-1991. Därefter var det Lettlands polishögkvarter fram till 2007. Museet öppnade 2014, men eftersom byggnaden är i så dåligt skick kommer den förmodligen stängas framöver. Guiden sa att ingen ville köpa och renovera den. Jag frågade varför de då renoverat fasaden och fick svaret att Riga skulle se fint ut. Vi fick se rummet där de anhållna registrerades och kläddes av nakna för att kolla om de gömt något, förhörsrummet, cellerna, rastgården, köket och avrättningsrummet. Allt var i uselt skick. Cellerna var överfulla, heta och starka lampor på dygnet runt. Maten var oätligt och dricksvattnet kokades i samma kärl som maten så det smakade därefter.
Man hade lyckats få ganska mycket information från den första Sovjetockupationen eftersom Naziockupationen öppnade upp huset och visade upp det som fanns kvar att visa.
Man vet dock mindre om den andra Sovjetockupationen eftersom dokumenten tagits bort av KGB. Guiden berättade att byggnadens sista chef dök upp på en av hans turer. Guiden ställde en massa frågor till honom, men fick inte mycket till svar.
Efteråt tittade jag på filmen innan jag gick tillbaka till Gamla stan. Gick in i en affär och handlade lite småbröd och frukt och satte mig i lägenheten och åt.

Lite senare på eftermiddagen började solen titta fram lite och jag gick ut på en ny promenad och upptäckte lite fler saker i Gamla stan tog fler bilder på Nationaloperan. Solen var dock inte framme särskilt länge och molnen tog snart över helt igen.

Återvände till lägenheten för att duscha, byta om och gick en stund senare ut för att äta. Valde en restaurang på Livutorget alldeles intill gatan där jag bor. Beställde baconlindade oxmedaljonger med öl-baconsås och potatis samt ett glas rött vin. Det blev dessutom en Crème brûlée med bär till efterrätt. Fantastiskt gott och mycket trevlig personal!

Det började regna under kvällen och jag var glad att jag satt under tak. Men det var ju också tänkt att jag skulle ut och ta några kvällsbilder.
Väntade en stund på rummet till solen gått ned och lite till. Sen gick jag och paraplyet ut och tog några bilder på Līvutorget och Rådhustorget. När jag använde rådhustrappan som stativ kom en säkerhetsvakt fram och frågade vad jag höll på med liggande. Men bilderna blev bra eftersom regnet gjorde att byggnaderna speglade sig i de våta kullerstenarna.

När jag kom tillbaka var det dags att packa ihop lite för imorgon är det dags att åka hem igen.

Art Nouveau på Elizabetes iela 10B

Albert iela 13 som rymmer högskolan för juridik

KGB-byggnaden

Avrättningsrummet med skotthål utmärkta

Tre bröder, Rigas äldsta bevarade byggnadskomplex

Livutorget

Den kända statyn "Stadsmusikanterna från Bremen"

Kabinettsal, Svarthuvudbrödernas hus

SVARTHUVUD-BRÖDERNAS HUS OCH HEMRESA
Riga 2022-05-26

Jag var uppe vid halv 8 för att ha tid att packa klart, äta frukost och vara på Rådhustorget kl 9. Hade biljett till Svarthuvudbrödernas hus och det stod kl 9 på den, men samtidigt visste jag att de öppnar kl 10. Vågade dock inte dyka upp då och riskera att jag missat min tid.
Jag kunde behålla min väska i lägenheten och lägga nyckeln i nyckelboxen medan jag var iväg. Det var mulet och kyligt och jag hade inte med jackan. Det var dessutom väldigt stängt när jag och ett par andra stod utanför Svartbrödernas hus och väntade. Vid ett tillfälle kom en vakt ut och jag nämnde att jag hade tid klockan 9, då pekade han bara på skylten med öppettiderna och det var svar nog. Gick en runda istället och solen började titta fram så smått.

Strax före klockan 10 öppnade de dörrarna och släppte in. Gick först ner i källaren där man kunde grunden på den ursprungliga byggnaden från 1300-talet. Den förstördes under Andra Världskriget och strax efter krigsslutet var man inställd på att bygga upp den igen. Men det blev aldrig verklighet och 1948 sprängdes ruinerna och gropen fylldes igen. Här fanns också en utställning om både gillet, byggnadens historia och återuppbyggandet som fullbordades 1999 tillsammans med de två byggnaderna sidan om, Blue Guard House och Schwabiska huset.
En våning upp fanns vackra kabinettsalar där viktiga beslut fattades. På översta våningen fanns Lübeckhallen och den ståtliga Ceremonisalen med en fantastisk takmålning och porträtt, bl.a. av tre svenska regenter.

Efter besöket gick jag tillbaka till lägenheten och hämtade min väska. Tyckte det var lika bra att åka till flygplatsen så genom en omväg förbi Domkyrkan kom jag till busshållplatsen vid halv tolv. Hade redan checkat in på Internet, men ville byta mina platser till fönster så jag satt och väntade till check-in skulle öppna och till kön var borta innan jag gick fram och fick det ordnat. Det var ingen kö i säkerhetskontrollen – skönt!
Hade tänkt äta något, men det var inte så mycket att välja på, bara en restaurang och resten snacks/mackor. Satte mig i restaurangen och beställde en hamburgare med pommes frites och sallad.
Sedan var det dags att gå ombord för första flyget till Oslo, vilket tog drygt 1,5 timme. Har inte varit på Gardemoen förr, men det var en fin flygplats. Det var en timmes väntan innan mitt nästa flyg mot Köpenhamn. Inför landningen flög vi över Malmö och jag fick fin vy över mitt eget bostadsområde och Öresundsbron.