- reseguider och dagböcker

Dalmatien 2012 | Istrien 2014

ISTRIEN
23 AUGUSTI - 2 SEPTEMBER 2014
Andreas hade Eurobonus-poäng som var på väg att gå ut så vi bestämde oss för att ta en tur till Istrien, som jag velat besöka ett tag. Det jag alltid haft på min Att se-lista är Rovinj, Pula och Plitvice-sjöarna (som ju inte ligger i Istrien, men kan ju besökas när man är där). Men allteftersom jag började planera resan dök det upp fler och fler ställen som jag kände att jag ville se. Biljetterna var bokade och jag skulle inte få mer än 9 hela dagar. När jag bestämt mig för Pula, Rovinj, Poreč, Krk, Rab, Opatija och Plitvice hittade jag Lošinj, Grožnjan och Piran (i Slovenien). Det var bara att planera om och välja ut några ställen. Även om Lošinj ligger avsides ville jag inte offra det så det fick bli Krk, Rab och Grožnjan som fick stryka på foten den här gången.

Fler bilder från Istrien finns här

UTGIFTER SEK

379

8 447

OBS!
Flygresan ena vägen betalades med Eurobonuspoäng. I lokala transporter ingår 5 dagars hyrbil med bränsle och vägavgifter samt färje- och bussresor. Vi bodde enkelt, mest privata lägenheter.

Andreas tar en drink i Premantura

Andreas badar i Uvala Plovinije

Sveti Lovro-kyrkans klocktorn
i Premantura

KAMENJAK
Mali Lošinj 2014-08-24

Vårt flyg till Kroatien skulle gå först 18:15 igår så vi kom till Kastrup omkring halv fem. Jag checkade in oss dagen innan så vi gick direkt till bagdrop. Tittade lite i affärer och satt i loungen en stund innan vi gick till gaten. Flyget gick på tid och hade gott om plats eftersom vi satt vid nödutgången.

Efter att vi landat i Pula fick vi snabbt våra väskor och gick bort till hyrbilsdisken för att hämta bilen vi bokat. Sen inleddes projektet att hitta vårt hotell i Premantura, söder om Pula. Det var inte svårt att hitta orten, men hotellet var svårare. Vi körde igenom stan två gånger utan att ens se gatunamnet. Frågade flera personer, men ingen visste var det var. Fick en utskriven Google-karta från turistbyrån, men det hjälpte inte. Till slut gick vi ringa dem och då låg det på en gata vi valt att inte köra på för den var mycket mindre och enligt kartan såg det ur att ligga längs huvudgatan. Gatunamn står inre på gatorna och numren har ingen logisk följd!
Vi fick vårt rum som är modernt och snyggt. Sen gick vi en runda i stan. Satte oss på en bar och drack varsin cocktail.

Dagen efter gick vi upp och åt vår medhavda frukost på balkongen och sen satte vi oss i bilen och körde ca 100 m ner till Rt Kamenjak, som är en naturskyddad halvö med unika växter och fina badvikar. Det var mulet och svalt till en början, men efter nån timme kom solen fram. Vi stannade till vid ett par av de vackra vikarna och gick omkring lite.
Körde sedan längst ner till udden. Där fanns bl.a. en Safari Bar, en restaurang mitt i en djungel. Där inne fanns också rutschbana, pingisbord och gungor.
Men vi stannade inte där utan körde tillbaka till första badviken, Plovanije, och badade för nu hade det blivit rejält varmt. Det var kristallklart och superskönt i vattnet.

På vägen tillbaka stannade vi till snabbt på ett ställe till innan vi åkte tillbaka till Premantura. Åt en god glass där innan vi körde vidare till vår nästa destination, ön Lošinj. Vi satsade på båten som skulle gå kl 18, men först ville vi handla i en mataffär. När vi kom ut därifrån kände vi att det skulle bli tajt. Vi hann dock långt på en halvtimme, men sen gick det långsammare medan vägen slingrade sig över bergsmassiv. Vi började misströsta; det hade inte varit kul att precis missa färjan och behöva vänta två timmar på nästa. Men vi kom fram till biljettluckan 17:57 och bilarna hade inte börjat köra på än så det var en lättnad!

Efter den 20 min. långa båtresan körde vi över hela Cres och vidare till Lošinj. Vi var framme i Mali Lošinj strax över åtta, men återigen hade vi stora problem att hitta hotellet. Vi kände att vi borde vara i närheten, men hittade inte rätt gata och många gator kunde vi inte ens köra på. Till slut fick vi ringa. När vi ändå inte hittade rätt kom de och hämtade oss. Det visade sig vara en gata vi kört förbi, men inte in på för gatunamnet stod inte där. Så vi kom fram strax efter halv tio. Vi bor i en ganska stor lägenhet med terrass och balkong med fin utsikt mot stan.

Vi gick ner till stan för att äta. Valde en ganska snabbt för det var så sent. Andreas åt rumpstek med skinka och potatis/mangold-röra och jag en pizza. Efter gick vi en liten runda och satte oss på strandpromenaden och drack en cocktail och en cappuccino. Sen gick vi trötta tillbaka.

Uvala Radovica

Uvala Portic

Uvala Plovinije

Jag på strandpromenaden i Mali Lošinj

Jag badar i Veli Žal

LOŠINJ
Mali Lošinj 2014-08-25

Efter frukost på terrassen körde vi först till Veli Lošinj, den mindre grannbyn. Gick en runda i hamnen och längs strandpromenaden och njöt av vyerna. Det finns ett gammalt torn varifrån man kan titta på utsikten, men det var stängt idag.
Sen åkte vi mot stranden. Jag hade hittat en, Veli Žal, som såg fin ut på Internet innan vi åkte och det var dit vi åkte. Det är en smal vik intill ett hotell och såklart full med folk. Så det såg inte lika fint ut som på bilderna. Men det var jätteskönt i vattnet.

Vid 15-tiden körde vi tillbaka till stan och gick en runda nere i hamnen innan vi återvände till hotellet och duschade och bytte om. Vi gick ut igen och satte oss först och drack en cocktail på strandpromenaden. Det var happy hour och halva priset.
Sen gick vi runt för att hitta en restaurang. Det blev ett finare ställe i hamnen, var man kunde få ett bra pris på en 3-rätters med antingen fisk eller kött. Vi tog båda kött, men jag valde bort förrätten som var ravioli med keso. Huvudrätten var fläskfilé med grönsaker och till efterrätt apelsinkaka.
Efter maten var vi ganska trötta så vi gick tillbaka och kollade lite på stränder att besöka imorgon.

Planen var att vi skulle ta färjan från Cres tillbaka till fastlandet imorgon, men genom att titta på kartan verkade det mer logiskt att åka via Krk, eftersom det är närmare. Frågade också pensionatägarinnan som höll med. Vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare.

Veli Lošinj

Mali Lošinj

Kyrkan i Osor

Gata i Osor

ROADTRIP
Poljanak 2014-08-26

Idag hade vi ingen fast plan på vad vi skulle göra förutom att vi vid dagens slut skulle befinna oss vid Plitvice-sjöarna i Kroatiens inland. Vi ville gärna ha en fin strand att bada på, men det skulle inte vara för besvärligt att ta sig dit, så den allra finaste gick bort.
Vi körde söderut på Lošinj för där skulle finnas en del mysiga badvikar. Men det visade sig att vägen gick flera hundra meter upp längs toppen av en bergsrygg. Det var fantastiska vyer, men det var också en bra bit ner och vi visste inte hur stigarna såg ut eller hur lång tid det skulle ta.
Så vi körde vidare mot Cres och stannade till i den lilla historiska byn Osor där kanalen mellan Lošinj och Cres går igenom. Byn ska vara 4 000 år gammal och hade 30 000 invånare i början av 800-talet. Det var svårt att föreställa sig när man gick där på de få och nästan folktomma gatorna. Men att byn är gammal var inte svårt att se. Det fanns bl.a. en ruin av ett enormt kloster.

Vi fortsatte söderut mot Punta Križa eftersom det, enligt en medhavd guidebok, skulle finnas fantastiska stränder där. Vägen ut var mycket smal, lång och trist och när vi kommit fram hittade vi INGA vackra stränder. Inte ens vattnet var speciellt fint. Så vi körde tillbaka den långa vägen igen och kände att vi kastat bort en timme som vi kunde utnyttjat på annat håll.
Det började mulna på, men vi var ändå sugna på ett bad och bestämde oss för att stanna till i staden Cres för där visste vi att man kunde bada även om det kanske inte skulle vara så vackert. Vi hade siktat in oss på att ta färjan kl 16:45 till Krk och strax före tre nådde vi Cres där vi stannade för att bada en stund. Det var såklart en ganska medioker strand med mycket folk, men nu fick vi äntligen vårt bad.

Vid 16-tiden körde vi vidare mot hamnen, men vid ankomsten insåg vi att jag sett fel på tidtabellen, färjan gick från Krk kl 16:45 och från Cres kl 16.00! Så vi fick vänta en timme till nästa avgång kl 17:30. Under tiden satte vi oss på serveringen med en cappuccino och kaka.
Färjan blev till slut fullpackad av bilar. När vi kom fram till Krk körde vi direkt till den historiska Krk stad för middag. Vi hade inte så mycket tid på oss så vi gick en liten runda i myllret av turister i gamla stan och sen satte vi oss på en enklare restaurang en liten bit därifrån. Andreas åt en tallrik mixed grill och jag oxfilé i grönpepparsås. Det var jättegott.

Vid 20-tiden körde vi vidare mot fastlandet medan regnet tilltog. Vi hade en plan på hur vi skulle köra, men vägbeskrivningen kunde vi inte få fram på surfplattan och skyltarna hade en annan åsikt så vägen blev längre än tänkt. Först missade vi en genväg och sen körde vi längre på motorvägen än nödvändigt, men vi vågade inte köra av när det inte stod något på skyltarna. Emellanåt körde vi in i molnen och sikten var absolut noll. När vi kört av motorvägen vid Karlovac närmade sig klockan 22 då vårt boende skulle stänga, så vi ringde dit. Då sa hon att vi hade ytterligare ca en timme och en kvart kvar!

När vi nådde Plitvice-sjöarna insåg jag att vi kört för långt och vi ringde igen. Trots ytterligare vägbeskrivning hade vi svårt att hitta för vi såg ingaskyltar till byn. Men plötsligt dök den upp, en turistskylt som visadevägen upp i bergen. Sen var det inte så svårt att hitta rätt hus för det fanns en bra karta i byn. Vid halv tolv var vi äntligen uppe på vårt rum.
Imorgon blir det en tidig morgon.

Utsikt över Mali Lošinj

Lošinj

Utsikt över Cres

Krk stad

Veliki Slap (Stora vattenfallet)

Utsikt över Sastavci och Kaluderovacsjön

PLITVICE-SJÖARNA
Opatija 2014-08-27

Var uppe vid sju för att slippa de värsta folkmassorna i nationalparken. Pensionatägarinnan rekommenderade oss en rutt som utgick från en mindre entré i själva byn Poljanak. Där var också parkeringen gratis eftersom det bara var en liten inofficiell skogsparkering. På vägen fick vi se den vackra byn i dagsljus; den påminde mycket om en sydtysk bergsby.

Efter att vi betalat entrén var det lagom till första båten skulle avgå kl 08:30.
Båten tog oss till parkens övre sjöar. Vi gick på skogsstigar längs de klara gröna sjöarna och på träbryggor som leder förbi en mängd vattenfall. Det var ganska mulet och emellanåt kom det regnskurar, vilket var tråkigt.

När vi nått den överst belägna sjön tog vi bussen till de lägre sjöarna. Här ligger de högsta vattenfallen, det allra högsta är 78 m högt. Det började ösregna när vi gick nedför berget mot sjöarna, men lagom till vi var färdiga tittade solen fram! Vi gick tillbaka till några av de övre utsiktspunkterna där vi tidigare bara stannat till kort p.g.a. regnet och nu fick vi bättre vyer. Sjöarna hade också mycket vackrare färg.

En kort promenad ledde oss tillbaka till entrén där vi började. Köpte en bok i en souvenirbutik innan vi gick tillbaka till bilen. På vägen ut från parken hittade vi ytterligare ett par utsiktsplatser där vi stannade till.
Från den sista fick man den vy man ofta ser på bilder från Plitvice. Vi hade gått och funderat på varifrån de var tagna.

Direkt från Poljanak kan man nå motorvägen tillbaka till Rijeka och det var den vi borde valt på vägen dit. Nu tog vi den även om det kändes konstigt att köra längre upp på berget. Efter långa kurviga vägar nådde vi till slut motorvägen och sen tog det inte så lång tid förrän vi var tillbaka vid kusten. Nästa stopp är Opatija, som räknades som Österrikes riviera då Istrien var en del av landet fram till 1918. Under slutet av 1800-talet byggdes flera pampiga hotell och villor då den österrikiske kejsaren och aristokrater semestrade här. Flera av hotellen har inte följt med tiden och är därför ganska slitna. Vi valde dock att prova ett av dessa för skoj skull. Vi hittade dessutom en bra deal med halvpension inkluderat.
Den här gången var det lätt att hitta hotellet för jag hade bra koll på var det var och det ligger precis vid strandpromenaden. Vi hade bokat rum mot havet och det finns dessutom balkong. Rummet är synnerligen omodernt, men man anar den forna lyxen.

Vi gick först en runda i stan innan vi satte oss i den grandiosa matsalen för middag. Det var buffé med all möjlig mat: kött, fisk, gulasch, soppor, grönsaker, bröd, frukt och desserter. Det var gott.
Efter maten gick vi ut en sväng igen och satte oss på strandpromenaden för varsin cocktail och en kaffe. Sen gick vi tillbaka till hotellet.

Milinosjön, Övre sjöarna

Jag ovanför Velike Kaskade vid Nedre sjöarna

Jag med drink i Opatija

Jag äter frukost i den vackra matsalen på Hotel Imperial

Huvudgatan Dekumanska, Poreč

OPATIJA OCH POREČ
Poreč 2014-08-28

Vi gick upp vid sju och åt frukost i den vackra matsalen. Sedan tänkte vi göra stan innan det var dags att checka ut. Gick en promenad genom de vackra parkerna och längs den långa strandpromenaden. Vi gick ännu längre än igår och hittade ett par riktigt trevliga cocktailbarer, men klockan var bara 10 så det kändes inte som om det var läge för det. Morgonen var mulen, men solen började titta fram så smått senare på förmiddagen.

Vi var tillbaka på hotellet några minuter före elva, då det var dags för check-ut. Vi stannade till vid en Lidl-butik i utkanten av Opatija för att handla lite och titta på utsikten innan vi körde vidare genom inlandet till Poreč. Vi var framme vid 13-tiden och vi visste ungefär var vårt boende låg. Man skulle checka in hos en agent någon annanstans och vi hittade gatan, men inte vilket hus det var. En dam inne på hotellet visade oss och så gick jag dit. Där fick vi veta att parkeringen utanför huset var gratis, men det stod annat på skyltarna och en kille på en bank sa också att det kostade. Så Andreas körde iväg med bilen till ett annat ställe, vi skulle inte lämna den förrän senare på kvällen.

Gick en runda i de små gränderna i Porečs gamla stad och längs strandpromenaden. Det är en jättemysig stad, men det är väldigt mycket turister här. Vi satte oss på en av barerna vid kajen och beställde varsin glass som var himmelskt goda.

Mot kvällen tog vi bilen ock körde till en större mataffär och handlade bröd och mer att dricka. Sen lämnade vi bilen på kontoret som låg runt hörnet från där vi bor.

Vi bytte om och gick för att tittade på solnedgången över stan innan vi gick för att äta.
På vägen gick vi in i en klädbutik för att Andreas skulle titta på Camp David-kläder. En helt galen, men jättetrevlig, dam i butiken visade alla möjliga saker och när hon fick veta att vi var från Sverige började hon berätta om sina släktingar där, pratade lite svenska och visade bilder. Sen gav hon Andreas stora rabatter. Han valde en tröja och en skjorta och när han skulle betala drog hon upp en Slivovits bakom disken och bjöd på! Det hela var verkligen roligt, men lite jobbigt för det var svårt att komma därifrån och vi var hungriga.
Vi valde en restaurang på ett torg där man kunde sitta på en terrass. Andreas åt mixed grill och jag oxfilé med grönpepparsås - igen. Men det var gott.

Sen gick vi tillbaka till rummet för imorgon ska vi upp mycket tidigt.

Opatija

Jag äter god glass i Poreč

Solnedgång över Poreč

Vi bodde i huset i mitten

Jag och solnedgången

PIRAN
Piran, Slovenien 2014-08-29

Klockan ringde 05:15 eftersom vi skulle med en buss till Piran kl 06:10. Vi kunde gå till busstationen, men bussen var lite sen. Det tog lite tid vid gränsen för en kroatisk tjej hittade inte sitt pass och hade bara körkort.
Vi hoppade av i Portoroz, som jag semestrade i 1989. Det såg turistigt, men trevligt ut, bättre än jag mindes det. Men de kan ju fräschat upp det under alla de åren.

Vi tog lokalbussen till Piran och kom fram strax före åtta. Vi gick till agenten där man checkar in, men de skulle öppna först kl 9. Så vi satte oss på Tartini-torget och åt lite frukost. Turades också om att gå en runda. Det finns många likheter med Venedig, både på hus och de supersmala och slingrande gatorna.

När klockan blev nio gick vi tillbaka till agenten där vi kunde lämna bagaget. Sen gjorde vi stan. Började med att gå upp på stadsmuren för magnifik utsikt över Piran. Sen gick vi till kyrkan, vars torn är en kopia av Kampanilen i Venedig. Vi gick upp där också för en annan vy. Det var jättefint, men mindre kul när klockorna började ringa.
Sen gick vi en tur nere i smågatorna. Hittade en gata med vackra färgglada hus. Sen kom på på att det var i ett av dem vi skulle bo!

Vi började bli lite hungriga så vi köpte varsin tårtbit i ett konditori och satte oss på ett café där vi beställde varsin cappuccino. Det var mumsigt.
Sen gick vi tillbaka till agenten för att fråga något och så passade hon på att höra om rummet var klart och det var det så vi gick dit med våra saker. Tog direkt på oss badkläderna för vi behövde svalka oss i värmen.
Gick först en liten runda i hamnen och slog oss så småningom ned på norra kajen nedanför katedralen. Vi tog två långa härliga bad, men bottnen var väldigt stenig. Det hade passat bättre med riktiga badskor istället för flipflopsen som antingen flyger av eller går i sönder konstant.
Efter badet gick vi en liten promenad längs kajen. Vi återvände till rummet för att hämta chips, nötter och vinflaskan vi köpt tidigare, och satte oss på södra kajen och drack och åt.

Efter en dusch gick vi upp till kyrkan för att titta på solnedgången. Sen gick vi runt och letade efter en restaurang. Det blev till slut varsin pizza på strandpromenaden och ett glas vin för 8 kr! Sen tog vi varsin mojito på en terrass rakt över Tartini-torget, men de var inte så goda som de brukar.
Som vanligt var vi dödströtta efter middagen så vi gick rakt till lägenheten efter drinken.

Jag uppe på stadsmuren

Andreas svalkar sig

Tartini-torget i Piran

Gata i Rovinjs gamla stad

Jag dricker mojito

ROVINJ
Rovinj 2014-08-30

Efter frukost gjorde vi en liten promenad i kvarter vi inte besökt tidigare i Piran, bl.a. upp på en kulle där villaområden låg. Det var fin utsikt över staden även härifrån.
Smög också upp till terrassen vid Tartini-torget trots att restaurangen inte var öppen.
Då vi checkade ut fick vi veta att lägenheten vi just bott i ägdes av en äldre svensk herre som under ett besök i Piran blev förälskad i staden och valde att köpa en lägenhet.

Halv tolv gick vår buss till Rovinj. Det var skönt för vi var nästan ensamma ombord. Vi fick stå i kö en stund vid gränsen, men längre fram gladdes vi åt att vi inte åkte norrut för det stod helt stilla på motorvägen i säkert en mil. Vi passerade den vackra Limfjorden innan vi anlände i Rovinj vid 13-tiden.
Vi visste ungefär var i gamla stan vi skulle bo, men eftersom den består av massor av smala vindlande gränder var det lönlöst att försöka lägga detaljer på minnet. Då vi stod på shoppinggatan som leder fram till äldsta delen av staden frågade en kvinna om vi behövde hjälp och så följde hon oss hela vägen fram till rätt gränd. Där hittade ägaren till stället oss och visade oss in till vårt rum som ligger en lång, smal och brant trappa upp. Men rummet är härligt och fräscht med många bevarade detaljer från husets 600-åriga historia.
Efter att vi lämnat av våra saker gick vi en runda i gamla staden, som fram till slutet av 1700-talet var en ö. Vi gick upp till St Euphemia-kyrkan, som ligger längst upp på toppen, villade bort oss i de romantiska gränderna och fick se två brudpar med fotografer efter sig. Vi stannade till i hamnen ett tag och satte oss på ett glasscafé och drack varsin god cocktail.
Det var väldigt varmt så vi bestämde oss för att ta ett bad och vi hittade ett ställe nedanför muren där det var lätt att gå i. Det var dock lite trångt, både i och utanför vattnet.

Efteråt gick vi tillbaka för att duscha och sen gick vi till hamnen för att se solnedgången. Vi satte oss på en restaurang längre bort där vi drack varsin mojito, en blå och en röd, och åt kycklingfilé med ananassås respektive skaldjurspasta.
Sen gick vi iväg för att handla i en större mataffär, men hittade ingen trots lång promenad. Vi såg skyltar mot två, men det var för långt bort. På vägen tillbaka hittade vi en någorlunda stor inte långt från hamnen, men den stängde ett par minuter tidigare så vi fick ge upp inhandlingen och gick hem istället.

Utsikt över Piran

Rovinj

Skymning över Rovinj

Grisia, huvudgatan i gamla stan

Balbijev Luk

Jag äter god mat i Rovinj

BÅTTUR OCH MUSIK
Rovinj 2014-08-31

Jag gick upp halv sju för att gå och se dagen gry över Rovinj. Det var oerhört vackert när kyrktornet såg ut att glöda i morgonljuset. Efteråt gick jag och handlade frukost och köpte bussbiljetter till Pula.

Gick tillbaka till lägenheten och åt frukost med Andreas. Sen gick vi ner till hamnen och köpte biljetter till en båt som kör en rundtur kring staden och öarna runtomkring. Turen skulle gå 11:30 och dessförinnan gick vi runt lite i gamla stan. Hittade ett par örhängen av snäcka som jag köpte i en av de små butikerna på shoppinggatan.
Strax efter vi hoppat på båten började det mulna på och ute på havet blev det rätt svalt när inte solen värmde. Vi satt bredvid några italienare som pratade i ett. Vi fick nästan sår i öronen. Drycker ingick, men vinet vi fick smakade märkligt; väldigt spritigt. Vi noterade att alla passagerare gjorde samma förvånade och äcklade min när de smakade på det.

Vi var tillbaka vid ett och satte oss på ett café i hamnen. Åt en tårta och drack cappuccino. Solen var framme igen och stekte på ordentligt.
Sen gick vi vidare upp till kyrkan för att klättra upp i tornet. Det var smala trappsteg hela vägen upp, men man belönades med fin utsikt.

Vi gick så småningom tillbaka till hotellet för att byta om. Vi hade redan sett ut en restaurang vi skulle äta på. De flesta restauranger har i stort sett samma menyer, vissa har till och med tryckt exakt samma blad med likadana bilder! Nu hade vi dock hittat en restaurang som kommit på en egen meny. Den kändes lyxigare än andra, vinet var godare, maten fantastisk och priserna billiga. Jag åt biffstek med RIKTIGA grönsaker (inte bara ett salladsblad och lite tomat) och en slags vinsås och Andreas fisk med spenat och potatis.
Efter maten tittade vi på solnedgången och sen gick vi för att köpa ett passande halsband till örhängena jag köpte tidigare.

Vi hamnade sedan nere vid piren som fått en massa bord och bänkar och så grillades det bl.a. sardiner och bläckfisk. En 6-mannaorkester spelade härlig dansant musik, mestadels på italienska. Vi stod där en stund och lyssnade och en del dansade på gatan.
När orkestern tog paus gick vi iväg till en bar för varsin cocktail. De gick ner ännu snabbare än vanligt för vi var så törstiga.

Sen gick vi tillbaka och lyssnade på orkestern till de slutade. Blixtarna lyste upp himlen längre bort och vi gick hemåt för att inte drabbas av regn. Stannade till vid dörren till huset för att höra om vi kunde betala för oss och så blev vi inbjudna till familjen som också hade besök av två gäster från Canada. Vi blev bjudna på vin och så pratade vi om allt möjligt, bl.a. husets historia, hur sonen i familjen renoverat hela huset själv och allt intressant han hittat där från husets 600-åriga historia. Hans styvfar, som började hyra ut rum där, är en härlig och go gammal gubbe som är så vänlig mot sina gäster att man tror man känt honom i 10 år. De hade fått besök av en tysk man som varit gäst i huset för 46 år sedan, då han var 8 år. Nu ville han hälsa på igen och styvfadern kom ihåg honom fortfarande. Underbart!

Vi blev fast hos dem en bra stund och någon betalning blev det inte.

Rovinj tidigt på morgonen

Augustustemplet

PULA
Pula 2014-09-02

Det började ösregna vid midnatt igår och det fortsatte hela morgonen. Vi betalade den gamle mannen och gick till busstationen. Bussen gick kl 08:45 och det tog omkring 35 minuter. Förhörde oss om buss till flygplatsen och enligt information skulle det gå en kl 10:10, men tydligen gick den inte och det fanns bara taxi som alternativ.
Vi tog paraply och regnponcho och började gå mot lägenheten vi bokat. Det var inte så svårt att hitta eftersom vi skrivit ned vägbeskrivningen. Vi var rejält blöta när vi kom fram, dock. Vårt rum var inte riktigt klart, men vi fick ställa väskorna och så bjöd den mycket trevliga ägarinnan på kaffe och kakor medan hon berättade lite om Pula. Hon ville gärna se våra bröllopsbilder när vi kom in på det samtalsämnet och vi visade henne. Vi bokade också transfer till flygplatsen av henne.

Sen gick vi ut i duggregnet för att se stan. Gick längs huvudgatan och tittade på resterna av stadsmuren med sina portar, det gotiska rådhuset och Augustustemplet från romartiden. Vi gick vidare till Amfiteatern som är oerhört välbevarad och vacker. Lauryn Hill ska uppträda där imorgon så en stor scen hade byggts upp inuti. Vi gick hela varvet runt och det var lätt att komma nära och se in. Däremot är det lite svårare att få en bra vy över hela Arenan då det är så uppbyggt runtomkring.
Vi gick vidare och satte oss på ett glasscafé och åt varsin enorm glass. Det var nätt och jämnt vi klarade äta upp dem. Vädret bättrade sig lite och vi gick upp till fästningen på toppen av kullen, men vi gick aldrig in.

Efteråt gick vi tillbaka till huset för att komma in på rummet. Det är extremt snyggt designat rum. Över 3 m i takhöjd, spottar i taket, snyggt badrum, fiskbensparkett, en 2,5 m hög spegel och sängram i vitt skinn med stoppat läder och knappar (precis en sån jag vill ha).

Vi tog det lite lugnt på rummet en stund och sen gick vi ut igen. Efter att vi tittat lite på Arenan igen gick vi till hamnen för att gå på en restaurang vi blivit rekommenderade. Det var ett snyggt ställe med ljusa stenväggar och valv. Vi tog varsitt glas vin och så fick vi in vars två snittar med ruccola. Sen åt Andreaskyckling och kroketter. Jag beställde biffstek med ruccola och pinjenötter och lade till pommes frites och grönpepparsås. Men när jag fick maten fanns endast steken, ett salladsblad och tomatskivor på tallriken. Sa till och då kom pommesen samt grönpepparsåsen som de lagt pinjenötterna i. Ingen ruccola och såsen var full av senap. Så jag nöjde mig med att plocka ut nötterna och pepparkornen, det var gott ändå.
Efteråt tog vi några kvällsbilder på Arenan och torget. Vi hörde latinamerikansk musik och intill Augustustemplet visade en grupp dansare upp latindanser och sen fick folket på gatan prova bl.a. salsa, bachata, meringue och rumba. Noterade hur duktiga många var och några gick uppenbarligen och dansade själva. Vi stod där till det var slut och sen gick vi tillbaka och drack upp vinet vi hade kvar.

Idag var det samma väder som igår så vi gick bara en runda, Andreas köpte ett par badskor och så satte vi oss på torget och drack cappuccino, croissant och chokladtårta.
11:45 blev vi körda till flygplatsen och nu väntar vi på flyget som är dryg 45 minuter försenat.