- reseguider och dagböcker

Dagbok - Dominikanska Republiken.

PUNTA CANA
22 JANUARI - 6 FEBRUARI 2024
Har betat av det mesta av Karibien, men har några önskemål kvar. Eftersom jag skulle resa själv ville jag till ett resmål som inte var alltför dyrt eller där det är besvärligt att ta sig runt. Valet föll till slut på Dominikanska Republiken, som hade överkomliga flygpriser och hotell.
Punta Cana är området som lockar mig mest och där ville jag prova att bo både på All Inclusive-resort och i lägenhet så att man kan testa lokala restauranger samt spara pengar.
Sedan insåg jag att jag även ville till Bayahibe-området längs Karibiska Havet i söder, så det fick bli några nätter där också, även om det tillkommer dyra transportkostnader.

UTGIFTER SEK

2 072

49 942
OBS!
9 av de 14 hotellnätterna var All inclusive, så där ingår all mat.
I priserna har jag också bakat in den dricks jag gett.

PITSTOP ATLANTA
Atlanta, USA 2024-01-22

De senaste veckorna har jag känt en hel del stress inför denna resa. För det första noterade jag att min flight från Köpenhamn till Amsterdam ganska ofta var rejält försenad eller inställd, så jag började kolla upp vilka alternativ som fanns om detta skulle ske. Det fanns inga sätt att komma fram min ordinarie dag om jag inte blev ombokad till en tidigare flight, så satte en kollega i beredskap.
När avresedatum närmade sig blev det varning för kraftiga vindar i Amsterdam just den dagen och dessutom ställdes de två första flighterna in. Nu kändes det som om det var 50-50 att det hela skulle klaffa.
Började direkt kolla hur det såg ut för mitt flyg på morgonen och var det befann sig under dagen. Allt såg bra ut och jag åkte till flygplatsen i normal tid och satt i loungen medan jag väntade på boarding.
Allt gick smärtfritt förutom att en passagerare med bagage inte dök upp och vi vänta på att det skulle plockas av igen. Vi lämnade gaten 14:16 istället för 14:10 och landade ca 10 min. försenat i Amsterdam. Det var bara en dryg timme till mitt nästa flyg, så skyndade mig till passkontrollen och blev utvald till en extra säkerhetskontroll innan jag kunde rusa vidare mot F-piren, vilket var ganska långt att gå.
Boardingen startade strax efter jag kom fram. Satt vid fönstret och mittenplatsen var ledig, så det var skönt. Till skillnad från förra gången jag flög med KLM över Atlanten lyckades jag få igång wifi, så kunde chatta med vänner och familj på vägen. Tittade också på filmen ”Ticket to Paradise” och lyssnade på musik.

Pga stark motvind tog resan cirka en timme längre tid än normalt och vi landade strax före kl 21 lokal tid. Skyndade mig mot passkontrollen, men det var lång kö och det tog väldigt lång tid. När jag väl kommit igenom fick jag hämta min väska och sen gick jag ut för att leta upp shuttle-bussen till inrikesterminalen där shuttlen till hotellet stannar. Slogs av hur kallt det var, kaptenen sa 7 grader, vi är ju ändå i södra USA inte lång ifrån Florida.

Shuttlen blev fullsatt och vi körde iväg i full fart. Den ska ta 12 min. men det kändes som en halvtimme. Det var mycket folk på hållplatsen och jag kunde höra att några hade väntat väldigt länge. Jag hoppades inte att jag skulle behöva det för klockan var nu halv elva och jag ville gärna hinna sova en stund.
Men som tur var dröjde det inte alltför länge innan det blev just min shuttle som kom. Det var bara jag som skulle med och kl 22:50 stod jag i hotellreceptionen på La Quinta Inn Atlanta Airport North. Det var ett trevligt och rymligt rum, men jag skulle bara få 6 timmar att njuta av det. Dessutom vaknade jag alldeles för tidigt så det blev inte en hel natts sömn som jag hoppats på. Det var nästan så att jag lika bra kunde suttit i terminalen och väntat.

Mitt rum på La Quinta Inn Atlanta Airport North

God välkomstdrink

Byggnaden mitt rum ligger i

Solnedgång över Playa Dominicus

SISTA SKUTTET
Playa Dominicus 2024-01-23

Kl 05:15 packade jag ihop mina saker och gick ner till receptionen för att vänta min shuttlen som skulle gå 05:35. Tyvärr missade jag frukosten som började kl 6. Chauffören sa att han först skulle stanna vid inrikesterminalen och sedan vid utrikesterminalen. Jag hade egentligen tänkt lämna min väska i inrikesterminalen och sedan ta mig till utrikes, men om han ändå skulle köra dit kunde jag lika bra åka med. Men han stannade bara 10 m längre fram och pekade ut var shuttle-bussen stannade. Inte riktigt vad jag hade tänkt, men så blev det. Turen var lika lång den här gången, men det gick smidigt att lämna väskan och kön till säkerhetskontrollen var inte så lång. Sedan var min gate alldeles intill där man kom in i hallen. Det var en väldigt liten terminal och jag hade förhoppningar om att hitta en bankomat och något trevligt ställe att äta frukost på, men det fanns inte så mycket. Promenerade vidare mot concourse E och där fanns lite mer, men hittade bara bankomater som hörde till växlingskontor, inte bankautomater. Gick tillbaka till concourse F och väntade vid gaten. De började boardingen redan en dryg timme innan avgång. Vi lämnade gaten 08:14, en minut före schemat.
Det regniga vädret byttes så småningom ut mot växlande molnighet och jag fick några fina vyer över Bahamas och Dominikanska Republiken.

Landade i tid vid halv ett och tog mig till passkontrollen där det bara var några få människor framför mig i kö. Sen fick jag vänta en stund på min väska och när den kom gick jag ut till tour operator desk nr 17 där min bokade transfer till Bayahibe skulle finnas. Jag bokade via länken som fanns på hotellets hemsida och de var en av få som erbjöd shared transfer, vilket jag fördrar eftersom jag är ensam och det blir väldigt dyrt annars. En privat transfer skulle kosta $110 per väg medan jag betalade $37. Men det visade sig att jag var den enda som skulle hit så den blev privat i alla fall.

Kom fram till Playa Dominicus och Catalonia Royal La Romana vid halv tre och checkade in, men rummet var inte riktigt klart. Satte mig med en drink och bokade några restauranger och sedan gick jag och åt lunch på buffén. Det var gott. Efteråt fick jag mitt rum som ligger i en av byggnaderna närmast familjedelen av hotellet samt stranden. Hade hoppats på ett rum med fri sikt från balkongen, men det blev ett med en byggnad ganska nära. Men det är okej, rummet är jättefint och stort och ligger längst upp på tredje våningen.
Jag fick äntligen tagit av mig mina jeans och bytte om till badkläder. Sedan gick jag en liten runda på resorten och till stranden. Det var ganska mycket folk där och jag var lite osäker på vilka solstolar jag hade rätt att använda. Skaffade en handduk, beställde en mojito och satte mig på en solstol. Sedan hoppade jag i vattnet. Det var varmt och skönt och vågorna mycket mjukare än de såg ut. Promenerade ut på piren och sedan insåg jag att det snart skulle bli solnedgång. Tyckte det var lika bra att stanna och njuta av den innan jag gick tillbaka till rummet för en dusch.
Idag hade jag bokat bord på Tao Kat, som är en asiatisk restaurang. Gick först till receptionen för att boka bord på en av restaurangerna på familjehotellet. Men de hade endast bord på fredag kl 21.30. Tog det så länge.

Till middagen drack jag mousserande vin och åt först en sallad med kyckling och ananas, sedan en oxfilé marinerad i teriyaki samt grönsaker och till dessert Pin Yin, en granita (slush) med litchifrukt och grenadin. Sedan spelades det latinsk musik på torget. En kille sjöng och en annan spelade saxofon fantastiskt. Satt där nere och lyssnade på dem resten av kvällen.

Man-O-War Cay, The Abacos, Bahamas

Orten El Cedro, Playa de los Reyes, Punta Hicaco och Laguna del Limon, Dominikanska Republiken

Här bor jag

Kväll på Catalonia

OMBYTLIGT VÄDER
Playa Dominicus 2024-01-24

Direkt på morgonen gick jag till frukostbuffén på Thalasso. Där fanns mycket gott, men försökte undvika äta allt för mycket söta bakverk – även om det är svårt.
Tog med min kameran till stranden för att ta lite bilder, men då var det tunga regnmoln på himlen, åtminstone där solen befann sig. Gick en kort promenad till piren bortom grannhotellet Dreams Dominicus och en bit bort till den offentliga stranden där det finns ett antal trähyddor där lokalbor säljer diverse prylar.
Solen verkade dröja så jag gick tillbaka till rummet med kameran och hämtade strandväskan istället. Sedan började det regna av och till och jag försökte hitta en solstol under tak, men de var alla upptagna. Till sist la jag mig i en skön solsäng under ett segeltak. Det var dock inte vattentätt så man blev lite blöt ändå.
Jag hade funderingar på att delta i en bachata-lektion som skulle hållas på stranden kl 11, men jag hittade inte den. När jag kom tillbaka efter ett bad var den igång i baren alldeles bakom solsängarna. Jag nöjde mig med att titta på istället för att hoppa in mitt i. De såg ut att ha trevligt och det var härlig musik.

Solen kom och gick och där emellan regnade det. Strax efter kl 13 gick jag bort till Terrassa-restaurangen, som ligger på stranden, för lunch. Beställde grillad kyckling med grönsaker och potatis samt en citronpaj till efterrätt. Det var gott.

Senare på eftermiddagen slutade solen dyka upp och regnet tog över allt mer. Till sist tröttnade jag på det och gick tillbaka till rummet en stund. Satt på balkongen, men det regnade in även på den.

Så småningom kände jag att det var dags att gå ut igen, även om det inte slutat regna. Satte mig vid poolbaren och beställde en drink. Det blev solnedgång, men det gick inte att skönja bakom de tjocka molnen.
Hade en bordsreservation på Bloved nära stranden kl 19 och tog en snabbtur tillbaka till rummet för att byta om. Valde att sätta mig utomhus och beställe vitt vin. Till förrätt blev det räkceviche, som inte var riktigt vad jag är van vid, dvs med korander, tomat och lök. Här var det bara marinerade räkor och lime. Huvudrätten blev grillad fläskfilé med karamelliserad äpple, mycket gott. Till efterrätt tog jag en Tres Leches-kaka som var supergod. Avslutade med en cappuccino innan jag gick tillbaka och nu hade det slutat regna.

Tog en sväng till torget på vuxenhotellet och satte mig. Lyckades ta mig in på familjehotellets hemsida, där man bl.a. kan boka bord och kolla programmet. Kollade om det fanns en annan tid till Rodeo Steakhouse på fredag och hittade en kl 18:30. Bokade den istället och avbokade min gamla. Då såg jag att den var bokad till 4 personer, kanske därför det inte fanns plats tidigare.
Kollade upp kvällens program eftersom man byggt upp en scen. Det skulle bli en dansshow, vilken jag gärna tittade på. Det var dock 45 min. dit så jag gick tillbaka till rummet så länge. Kände mig rätt trött, men var sugen på att se showen, så pallrade mig ut igen. Det började regna igen och jag satte mig under ett skärmtak. Showen var försenad och när den väl började hade de tyvärr flyttat den till uteserveringen under tak trots att det då slutat regna. Det var mer trångt där och inte lika lätt att se, inte minst pga avsaknaden av spotlightsen.
Showen var dock fantastisk. Mycket samba med sina överdådiga kostymer, magdans, salsa och ett par som gjorde en magnifik modern dans med otroliga lyft. Jag är verkligen glad att jag tog mig ut och såg den.
Sedan gick jag tillbaka till rummet och satt en stund på balkongen.

Catalonia Bayahibe och Dreams Dominicus

Shoppinghyddor på Playa Dominicus

Dansshow

French toast på Bloved

Min plats på stranden

Förrätt på Siwichi

RESORTHÄNG
Playa Dominicus 2024-01-25

Det såg ut att bli en fin dag idag. Men man vet ju aldrig, det ändrar sig så fort. Jag gick till Bloved för frukost. De har a la carte och jag tog först en titt på menyn för att vara säker på att det fanns något för mig att äta, då jag varken gillar ägg, smält ost eller att äta bacon på morgonen. Jag hittade dock både söt french toast och crepe med ananas. Det blev även en färsk juice och kaffe. Mycket gott.

Efteråt gick jag en liten runda vid poolen, som var alldeles folktom och stilla, och tillbaka till rummet. Bytte till badkläder och återvände till stranden. Slog mig ner på en av solsängarna och gick sedan en runda västerut på stranden medan solen var framme och himlen var blå. Passerade fyren och vid Iberostar Selection Hacienda Resort vände jag och gick tillbaka och vidare förbi andra grannhotellet Dreams och ut på nästa pir.

Det blev en del bad och strax efter 13 gick jag för att äta lunch. Det blev en buffé i närheten av poolen. Inte särskilt rolig mat, men det fyllde magen.

Senare på eftermiddagen lämnade jag stranden eftersom solsängen hamnade mitt i solen och gick till vuxenhotellet och la mig i en annan mysig solsäng vid poolen på Royal Plaza. Hoppade i poolen en stund och fick hjälpa en bartender att plocka upp en meny som hon tappat ner i poolen.
Det mulnade på igen och innan jag gick tillbaka till rummet stannade jag till vid den andra poolen, som dessutom har en jacuzzidel. Den var både större och mysigare än poolen på Royal Plaza.

Efter en dusch och klädombyte gick jag ut för att jaga en strandhandduk till imorgon. Satte mig vid poolen för att kanske få en skymt av solnedgången, men det var för mulet.

Klockan 18:30 hade jag en reservation på den peruanska restaurangen Siwichi alldeles ovanför poolen på Royal Plaza. Jag fick bästa bordet längst ut. Beställde rosévin och till förrätt en ”causa”, en gul cylinderformad mousse med potatis, kyckling och avocado med ett halvt ägg på toppen. Huvudrätten blev en biffstek med potatis- och karamelliserad lökbakelse och sås. Till dessert en söt citronmousse med maräng på toppen. Det hela var mycket gott.

Efteråt vankades det underhållning på torget igen. Den här gången var det ännu en saxofonist och en duktig sångare som sjöng härliga låtar av t.ex. Lionel Richie, Louis Armstrong, Frank Sinatra och Whitney Houston.
Satte mig på balkongen en stund när jag kom tillbaka till rummet.

Poolen på Catalonia Bayahibe

Oxfilé på Rodeo Steakhouse

ISLA SAONA
Playa Dominicus 2024-01-26

Dags för resans första utflykt, Isla Saona, och vädret visade sig från sin bästa sida! Att besöka denna paradisö var ett måste för mig och jag valde arrangör med omsorg eftersom jag dels ville ha en med få deltagare och dels en som gick till den finaste stranden Canto de la Playa. Det var inte så många att välja på då det långa avståndet dit kräver en speedboat. Valde till slut Seavis Tours och de skulle hämta mig utanför hotellet kl 08:15, så jag gick dit efter frukosten.
Det stod redan en taxi där och det visade sig vara den. Hämtade upp två schweiziska killar och ett amerikanskt par på vägen till Bayahibe. Seavis hade ett lite mysigt skjul på stranden där vi fick betala den återstående summan och fick något att dricka. Den sprudlande holländska guiden Ingrid tog emot oss och berättade om dagen. Hon hade tydligen även ett dog shelter, så det sprang en massa söta hundar där.

Sedan var det dags att gå ombord och vi lämnade hamnen. Båten gick väldigt fort, men bjöd på fina vyer längs kusten och den miltals långa palmkantade kusten, som tillhör nationalparken Cotubanamá. Stannade kort till vid klipporna Peñon innan vi körde mot Isla Saona.
Stränderna på denna ö såg verkligen magnifika ut. Det första stoppet där var Mano Juan, öns enda by. Ingrid berättade att ön var obebodd fram till Andra Världskriget då den dominikanska regeringen skickade dit några familjer för att undvika att USA skulle ta ön och göra den till militärbas, som man gjort med Cuba. Husen är enkla och färgglada och här finns både butiker, pensionat och polisstation.
Vi gick en runda genom stan och besökte en rescue center för sköldpaddor. De har problem med att folk stjäl äggen, så här plockar man in dem och förvarar dem tills de kläcks och då släpps de ut igen. Nu var de endast ett par dagar ifrån att kläckas.
Såg även ett par vilda åsnor och Ingrid berättade att öborna fick elektricitet först 2022.
Efter en dryckespaus körde vi vidare och nu visade det sig att vi ingen fick lov att åka hela vägen till Canto de la Playa pga de höga vågorna. Så typiskt! Istället åkte vi tillbaka och stannade vid Playa El Toro, som såg jättefin ut, men det var fullt med båtar och människor. Ännu fler än normalt såklart, eftersom ingen kunde åka till Canto de la Playa. Vi la till och jag såg att det var tomt längre bort på stranden så vandrade dit och schweizarna gjorde detsamma.
Det var verkligen en fantastisk strand med mjuk, vit sand, palmer och härligt vatten. Min erfarenhet är att det är sällsynt med stränder som både har kokospalmer OCH härligt badvatten med mjuk sandbotten. Det här var ett sådant exempel. Det var rejäla vågor, men inget som störde.

Vi hade inte all tid i världen så jag började gå tillbaka och tog en massa bilder på vägen, nu hade dessutom nästa alla båtar lämnat. Vår fotograf kom fram till alla och ville ta bilder och nu tog han en mängd på mig. Kände mig som en modell med alla hans instruktioner. Kände att det tog en massa tid från det jag ville göra.
Jag ville ta lite fler bilder själv nu där stranden var tom och helt plötsligt såg jag att båten var på väg att lämna. Fick springa efter och då kom de tillbaka och hämtade mig. Vilken missräkning.

Nästa stopp blev Playa Catuano, där vi skulle äta lunch. Här var det lite mer uppbyggt med bebyggelse, solstolar och ganska mycket folk.
Lunchen bestod av bönor och ris, spaghetti med tomat, grönsaker, potatis, fläskkotletter, friterad kyckling och frukt. Det smakade mycket bra.
Vi fick en stund på stranden och jag badade lite. Det här stoppet kunde varit lite kortare och det förra lite längre. Fotografen visade bilderna och de var väldigt bra. Visst blev jag sugen, men kände inte att jag ville slänga $40 på dem.

Vi körde vidare och stannade till vid mangroveträsken vid sundet mellan Isla Saona och fastlandet. På den långa stranden i närheten fanns inspelningsplatsen för Robinson och man kunde se diverse tävlingsbanor där.
Ytterligare bit längre fram stannade vi till utanför Playa Palmilla där det finns en mängd stora röda sjöstjärnor i det grunda vattnet. Snorklade lite där och sedan körde vi tillbaka till Bayahibe.
Framme vid kontoret fick vi lite mer att dricka och sedan blev vi satta i taxin tillbaka. Pratade en hel del med schweizarna och det amerikanska paret. De var trevliga.

När jag kom tillbaka till hotellet blev det en dusch och sedan gick jag till poolen och tittade på solnedgången bakom palmerna. Kl 18:30 gick jag till Rodeo Steakhouse för middag. Beställde rödvin och tog för mig av salladsbuffén. Valde oxfilé med potatis och pepparsås till huvudrätt och en chokladkaka och kaffe till efterrätt. Det smakade utmärkt.

Resten av kvällen spenderade jag på rummet och balkongen.

Playa Bayahibe

Kväll över poolen

BAD OCH BACHATA
Playa Dominicus 2024-01-27

Tog det rätt lugnt på morgonen och åt frukost lite senare, vilket märktes på antalet människor på buffén.
Det var mulet väder, men jag gick till stranden och tog som vanligt en av solsängarna. Strax kom även det amerikanska paret och vi pratade en del. Vädret blev också bättre och bättre och jag njöt av mina bad.
Kl 11 var det dags för bachata-kurs igen och den här gången valde jag att delta. Läraren var väldigt karismatisk och det var rätt roligt.
Försökte även organisera med transport imorgon. Fick veta att jag skulle bli hämtad kl 13:25 imorgon och tänkte boka en likadan transfer nu när jag visste vilket tid jag skulle ange. Men det var för sent att boka på hemsidan och när jag kontaktade dem gick det tydligen inte att boka en shared transfer till privat boende trots att jag fick upp alternativet på hemsidan. Så nu får jag försöka hitta ett annat alternativ. Hon som har boendet samarbetar med en chaufför och han har eventuellt möjlighet att köra.

Det började bli alldeles för varmt i solen i sängen, så flyttade till en annan längre upp på stranden.
Vid två gick jag till Bloved intill för att äta lunch. Beställde baby back ribs med potatisklyftor och så fick jag jordgubbsglass till efterrätt.

Gick tillbaka till rummet lite senare för att hämta kameran. Gick ut på piren och tog några fler bilder innan jag tog ett långt bad.
Hade inte hunnit testa den stora poolen, så hoppade i den på väg tillbaka till rummet. Hade förväntat mig att den skulle vara kylig som i Mexico, men den var varm och skön.
Hoppade in i dusch och bytte om och nu var klockan så mycket att jag inte ens hann titta på solnedgången.
Hade bokat bord på Yuca, dvs samma plats som igår, men en annan restaurang. Här är det karibisk mat och jag beställde bifftostadas med friterad banan och olika såser. Huvudrätten blev marinerad flankstek med potatismos.
Till efterrätt tog jag återigen en Tres Leches-kaka samt kaffe.

Tillbaka på rummet packade jag och satt en stund på balkongen.

Stranden vid Catalonia

Strandhäng på Catalonia

Catalonia och Playa Dominicus

Ena sovrummet på Beach Garden

Poolen på Beach Garden

Fläskfilé på La Bruja Chupadora BBQ & Pub

FRÅN BAYAHIBE TILL PUNTA CANA
Los Corales 2024-01-28

Jag vaknade vid halv sex och kände mig extremt yr, så tog det ganska lugnt på morgonen. Åt frukost på buffén och frågade i receptionen om jag kunde checka ut en timme senare och det gick bra.
Gjorde mig redo för en sista dag på Playa Dominicus. Det var en strålande dag och till en början inte ett moln på himlen. Nu skulle jag få tre timmar på stranden innan det vid 12-tiden var dags att gå och packa ihop det sista.
La mig i den enda solsängen som inte var paxad och efter ett bad försökte jag ta tag i transport från flygplatsen. Eftersom jag inte visste om den där chauffören skulle ha tid att hämta mig kontaktade jag en person i en Facebook-grupp som hade en chaufför hon kunde rekommendera. Så nu fick jag numret och skrev till honom. Han tog $25 och hade möjlighet att hämta mig. Bestämde att vi skulle mötas vid 15-tiden vid Scotiabank strax utanför flygplatsen. Bad honom skicka bilder på sin bil, så att jag visste vad jag skulle titta efter när jag väl står där och inte har Internet.

När solen blev för stark flyttade jag mig återigen längre in på stranden. Beställde en alkoholfri drink och läste ut min bok.
Halv tolv gick jag för att ta ett sista dopp i vuxenpoolen innan det var dags att packa ihop. Där såg jag det amerikanska paret och medan jag satt där skrev hon ett inlägg om hotellet i Facebook-gruppen, vilket jag gillade. Vet inte om hon nånsin förstått att det var mig hon pratade med inför resan.
Min väska var bra mycket tyngre när jag lämnade rummet eftersom jag packat ner flera vattenflaskor från rummet. Så slipper jag köpa det på nästa ställe. Man bör ju inte ens borsta tänderna i kranvattnet, så det går åt mer än normalt. Det finns inte ens en hiss i byggnaden så det var tungt att släpa väskan nedför trapporna.

Jag checkade ut klockan halv ett och gick upp till buffén som inte riktigt hunnit öppna än, så fick vänta några minuter utanför.
När jag kom ner till lobbyn igen såg jag att min chaufför redan kommit och klockan var bara strax efter kl 13. Så det var ju bara att hoppa in och åka. Det var bara jag den här gången också.

Var framme vid flygplatsen kl 14 och jag gick in i terminalen för att logga in mig på wifi och låna toaletten. Skrev även till Alexander att jag skulle kunna hämtas ännu tidigare och vi bestämde kl 14:45. Precis då såg jag ett antal bankanknytna automater i ett bås och beslöt mig för att gå in och testa dem. Någon hade berättat för mig att de skulle finnas, men nämnde ankomsthallen och det var inget jag såg när jag landade. Automaten tog visserligen en avgift, men den var inte särskilt hög och jag förmodar att det är samma avgift på banken utanför flygplatsen.
Skrev till Alexander ännu en gång och bad honom hämta mig på flygplatsen istället. Det gick bra och vi utbytte bilder på oss själva. Jag skev även till Airbnb-värden att jag var på gång och eftersom jag inte skulle ha Internet när jag stod utanför förklarade hon hur jag skulle komma in.
Jag och Alexander hade kontinuerlig kontakt och vi såg direkt varandra när han kom. Han var väldigt trevlig, men turen blev lång för han skulle både tanka och så stannade han till i en souvenirbutik för att jag skulle få smaka deras Mamajuana, vilket är en dominikansk specialitet som påminner om portvin. Den smakade helt okej.
Jag tittade lite oengagerat i butiken och sen sa jag till Alexander att vi kunde köra vidare.

15:40 var jag äntligen inne i lägenheten, det hade tagit sin tid att komma hit. Det är en jättefin lägenhet på 90 kvm med 2 sovrum, 2 badrum, vardagsrum och kök. Jag valde vilket sovrum jag skulle ha och sedan tog jag på mig baddräkt igen för att hoppa i poolen. Det var riktigt skönt och jag la mig sedan en stund i en solsäng.

Lite senare begav jag mig ut på stan. Gick in i den bästa livsmedelsbutiken och kollade in vad jag skulle köpa och sen gick jag till en av restaurangerna jag sett ut, La Bruja Chupadora BBQ & Pub, några meter bort. Det kändes som ett trendigt ställe och populärt bland turister.
Jag kände att jag inte ville beställa för dyra saker så att pengarna skulle ta slut alltför snart. Så det blev ett glas rött vin och fläskfilé med grillade grönsaker. Det var mycket gott och det följde även med en god sås som smakade lite asiatiskt.

Gick tillbaka till butiken och köpte 4-pack yoghurt, juice, bagels och rakhyvel. Det enda missödet var att priset jag sett på yoghurten var per styck och inte för hela paketet, så det blev dyrt. Men nu har jag i alla fall frukost framöver.
Tillbaka på rummet satte jag mig på balkongen en stund.

Min balkong på Catalonia

Passionsfruktmousse på Citrus

PROMENAD TILL ARENA BLANCA
Los Corales 2024-01-29

Jag vaknade innan sju och kunde inte sova mer. Åt min frukost på balkongen och sedan gick jag ner till stranden. Hade framför allt planer på att gå västerut på stranden så långt jag kände för det. Stranden precis nedanför min lägenhet var inte något speciellt, en del tång och båtar. Gick förbi den lägenheten jag funderade på att boka. Den har balkong ut mot havet och det såg trevligt ut.
Kom till hotellet Vista Sol och där var stranden helt borteroderad, palmer hade fallit och andra hade helt blottade rötter. Man hade satt fram dunkar och sandsäckar för att hålla sanden kvar. Skulle helt välja bort det hotellet endast pga det.
Passerade några beach clubs, småbutiker och små enkla hotell innan större resorter tog vid. Först när jag kom fram till Occidental Punta Cana Resort började stranden bli riktigt bred och härlig. Passerade Grand Bávaro Princess och sedan kom en jättestor ödetomt. Det såg ut som om en resort nyligen rivits, nu var det bara sand kvar på hela området.
När jag kom till Caribe Deluxe Princess tog jag ett litet dopp. Det var många som gick omkring med papegojor eller leguaner som de ville att turister skulle fottas med mot betalning. Inte min grej.
I höjd med White Sands Beach lägenhetshotell vände jag tillbaka. Då hade jag promenerat i knappt två timmar. Jag hade inte så mycket vatten kvar och tog aldrig pengar med mig, så kunde inte ens köpa något.
Stannade till även vid Occidental och badade lite innan jag fortsatte hemåt. Vid 13-tiden var jag tillbaka i lägenheten. Jag var hungrig så bytte väska och gick ut igen efter en stund.
Hade siktet inställt på att äta på Villa Blanca Beach Club, så gick dit. Beställde BBQ-hamburgare och en jordgubbsmojito. Det smakade utmärkt.
Sen gick jag för att bada. Stranden var bred, men inte särskilt fin just där. Det var mycket båtar och en del tång på vissa ställen.

Slog mig ner på en sträcka med ett antal små hus. Fick strax sällskap av en dominikan som började prata en massa, framför allt i en översättningsapp. Jag gjorde mitt bästa för att bli av med honom, men det var inte lätt. Jag ville egentligen bada, men han pratade bara på. Till slut frågade han om jag ville bada och då gjorde vi det. Sedan sa jag att jag skulle gå hem, så då blev jag av med honom. Ville inte lägga mig nån annanstans så gick tillbaka till hotellet och badade lite i poolen istället.

Satt på balkongen en stund, tog en dusch och sedan gick jag ut för att äta. Det blev fusionrestaurangen Citrus som ligger i närheten. Det var fullsatt så fick vänta drygt en halvtimme på att få bord.
Sedan beställde jag en cocktail och oxfilé med blomkålsmos. Det smakade bra, men skickade tillbaka köttet eftersom jag tyckte det var mer rare än medium. Till efterrätt tog jag en fantastisk passionsfruktsmousse.
Var väldigt trött, men satt på balkongen en stund och lyssnade på livmusik från ett närliggande hotell.

Playa Cortecito

Jag gungar

RIDNING I BERGEN
Los Corales 2024-01-30

Jag hade satt klockan på 07:15 för idag var det dags för ridning som jag bokat långt innan jag åkte hemifrån. Jag hade dock bokat imorgon, men eftersom jag var den enda den dagen frågade de om jag ville ändra till idag då en annan grupp skulle med. Det sa jag ja till.
Blev hämtad strax efter halv nio och knappt 45 min. senare var vi framme i Uvero Alto, där vi skulle hämta de andra deltagarna på en resort. Det var ett amerikanskt par från Maine, Ben och Melissa.
Sedan körde vi in på en grusväg och passerade stora risfält och kokosnötplantage.
Strax efter 10 var vi framme i Las Lisas uppe i bergen där Terranova ranch ligger. Här fanns en stor pool och man har även hotellrum.
Vår chaufför skulle även hålla i ridningen och tilldelade våra hästar. Min hette Grande och hade även sitt 6 månader gamla föl med sig på turen. Ben var nybörjare, men en naturbegåvning, han var inte rädd för att sätta av i galopp på egen hand.
Det var fantastiskt vacker natur och guiden pekade ut alla möjliga frukter som växte vilt. Det var papaya, banan, kakao, passionsfrukt, mango, lime, apelsin, kokosnötter, guava och till och med ananas.
Sista biten upp till en bergstopp var brant och hästarna galopperade upp. Där fanns en utsiktsplats med övertäckt terrass och gungor utmed branten. Vi testade naturligtvis dessa. Det var jättefin utsikt, men vid det laget hade det blivit tjocka grå moln.
Vi red nedför berget, nu genom en skog med kokospalmer och ner till en bäck innan vi återkom till ranchen strax efter kl 12.
Nu var det dags för lunch som vi hade hos en familj i Las Lisas. Det bjöd på fläskgryta, stuvade bönor, ris och sallad. Det var mycket gott.
Sedan körde vi tillbaka igen och jag var hemma strax före kl 15.

Tog det lugnt en liten stund på balkongen, men det var väldigt varmt i solen så jag bestämde mig för att gå ner och bada. Det blev dock snart helt mulet igen och jag gick tillbaka till lägenheten efteråt.
Satt en stund till på balkongen igen och gick sedan för att duscha. Hade bestämt att jag skulle träffa finska Maria, som jag haft lite kontakt med före resan. Då skulle hon bo i närheten av mig och vi skulle transportera oss tillsammans, men sedan fick hon byta hotell så då blev det inte lika aktuellt längre.
Vi skulle ses på Onno's, en strandbar i El Cortecito, ett måste att besöka när man är här. Det är 1,3 km dit att gå längs vägen, så det är ju okej att gå.
Jag loggade in på deras wifi och sedan kunde jag se att Maria redan satt där inne. Det var Taco & Tequila Tuesday så det fick ju bli tacos och till det en mango marguerita.
När vi ätit började regna rejält och alla som satt där ute vid stranden rusade in. Vi beställde varsin strawberry marguerita och sedan började det regna ännu mer och även vi blev blöta.
Gick vidare till en restaurang över gatan och där tog vi varsin Pina Colada.
Sedan var det dags att gå hem. Det regnade fortfarande och gatorna var fulla av vatten. Fick gå över gatan några gånger då trottoaren var översvämmad.

Det var oerhört skönt att komma hem och det var även skönt på balkongen för dit kom inget regn in.

Terranova Ranch

Ridning i bergen och djungeln

Onno's

Marguerita och tacos på Onno's

Jellyfish Restaurant

Fajitas på Metzcal

PROMENAD LOS CORALES
Los Corales 2024-01-31

Det var fortfarande grått och mulet. Planen var att flanera längs Playa Los Corales, dvs österut. Gick ju en bit igår, men nu skulle det bli längre.
Passerade Secrets Royal Beach Resort, som är jättefint och en av de bästa resorterna, Paradisus Palma Real och det enorma Melia Resort.
Sedan kom jag fram till den berömda och fina Jellyfish Restaurant. De har även en mysig strandyta med solstolar. Jag har haft planer på att gå dit och äta och tittade på menyn. Men nu var klockan för lite för lunch och har inte orkat ta mig hit på kvällen.
Satte mig en stund intill en palm och solen tittade plötsligt fram en stund. Jag gick även förbi Lopesan Resort som jag var inne på att boka, men det blev för dyrt.

Jag vände och gick tillbaka. Vädret mulnade på igen. Tittade in på ett på några strandbarer och bad om att få se deras menyer eftersom jag tänkte äta lunch på en av dem lite senare.
Gick hem för att byta om till badkläder och skrev till en Poppi Express-chaufför jag blivit tipsad om. Ville boka honom till att hämta mig imorgon och han accepterade och sa att det skulle kosta 200 pesos, vilket är ett bra pris.

Bestämde mig för att äta på Soles, som ligger ungefär där jag badade igår. Det var bara jag där, så det var lugnt. Beställde en Pina Colada och vitlöksräkor med klyftpotatis. Det var fantastiskt gott.
Sedan la jag mig på stranden framför Secrets Royal Beach och badade lite.
När jag kom tillbaka till Beach Garden badade jag i poolen och låg i solsängen och läste.

När jag kom upp till lägenheten började jag packa lite och sedan gjorde jag mig i ordning inför middag. Jag hade bestämt mig för att äta på den mexikansk-jamaicanska restaurangen Metzcal som ligger längst upp på min gata. Det blev passionsfruktmojito och kycklingfajitas, mycket gott. Under tiden tittade jag på en tävling i Freeride World Tour från Andorra. Det var intressant, inte sett sådan skidtävling förut.

Efteråt gick jag förbi Zoho Beach Club längst ner på min gata, den ser så mysigt ut på kvällen med alla lampor.
När jag kom tillbaka till lägenheten packade jag det mesta och sedan avslutades kvällen som vanligt på balkongen.

Secrets Royal Beach Resort

Chokladfondant

FRÅN LOS CORALES TILL BÁVARO
Bávaro 2024-02-01

Var nere vid poolen och tog en närmare titt på den mysiga pergolan. Det skulle också bli ytterligare en promenad på stranden eftersom det var så mulet igår. Det var också soligt till en början, men strax efter jag påbörjat promenaden blev det totalt mulet igen.
Jag återvände till lägenheten och packade ihop det sista och satt mest och tog det lugnt. Det var utcheckning kl 12 och jag hade bokat en Poppi Express, en slags trehjulig taxi, till den tiden. Gick ner strax innan och så småningom kom den. Det var roligt att åka med den.
Han släppte av mig utanför lobbyn på Barcelo Bávaro Palace och jag sträckte fram en 200 pesos-sedel, men han såg förvånad ut och sa att det skulle kosta 10 dollar och personalen på resorten höll med. Jag blev förvånad att killen jag blivit rekommenderad ville blåsa mig. Vidhöll att jag blivit lovad 200 pesos och visade Whatsapp-konversationen. Då gav han upp och körde snabbt iväg. När jag senare loggat in på wifi såg jag att killen jag pratat med skrivit att han inte var i närheten, men skulle skicka en annan chaufför istället. Då förstod jag missförståndet, men tråkig situation ändå. Han kunde ju sagt till sin kompis vilket pris han lovat.

Jag fick en välkomstdrink och ställde mig i den vanliga kön till check-in. Har läst skräckhistorier om att det kan ta 1,5 timme, men det var bara en framför mig. När de såg att jag bokat Premium blev jag dock hänvisad till Premium-området där man kunde sitta och vänta i en fåtölj och äta smårätter och dricka kaffe och champagne.
Fick skriva på en några papper och betala, men rummet kunde jag få först kl 15. Under tiden gick jag en runda på den enorma resorten som erbjuder shoppingcentrum, teater, golfbana, tennis- och padelbanor, casino, spa, vattensportcenter och en sporthall med bowling, airhockey och biljard.
Egentligen är den alldeles för stor och omysig för min smak, men den ligger vid bästa delen av stranden och har bra pris. Min Premium Ocean Front Suite kostar mindre än standardrummen på de flesta andra resorterna.

Gick till bufférestaurangen för att äta lunch. Det fanns väldigt mycket mat och jag tog en bit kotlett som var väldigt god. Desserterna var också mycket goda.
Resten av tiden satt jag uppe på taket på spaet där det finns en slags infinitypool, som jag antar är mest till prydnad.

Klockan 15 fick jag mitt rum och det är verkligen stort med soffgrupp, matbord och badrum i ett rum och säng och gigantiskt badrum i ett annat. Sedan den enorma balkongen med jacuzzi och direkt havsutsikt. Fantastiskt! Men det är ju inte helt nytt, en spotlight hänger t.ex. löst i sin sladd.

Jag bytte om till badkläder för att äntligen få gå och bada. Men när jag gick utanför dörren upptäckte jag att det ösregnade. Gick in igen och väntade en stund tills det slutade.

När jag kom ner hade nästan alla lämnat stranden. Tog ett par dopp och gick sedan till en av vuxenpoolen, El Cielo, som ligger i närheten av mitt rum. Den var mysig med en bubbelpool i mitten. Beställde en drink och när jag druckit upp den hade klockan passerat 18, så jag gick tillbaka till rummet för en dusch och lite uppackning. Det började snart blåsa upp rejält och i rummet var det ett högt vinande ljud, lät nästan som en storm. Men det lät värre än det faktiskt var.

Bokade alla a la carte-restauranger redan innan jag åkte, vilket man har möjlighet till som Premium. Idag skulle jag äta på franska restaurangen La Comedie kl 19:30. Det var elegant med servitörer i svart kostym och slips, vita dukar och linneservetter.
Det fanns mycket fint på menyn som gratinerad hummer, inbakad oxfilé och gåslever och räkcocktail i ananas. Det var dock mycket som gick bort för mig eftersom jag inte äter fisk och ost. Valde dock Mille Feuille med ratatouille och tomatkompott till förrätt och lammracks med potatismos, grönsaker och mandelsås till huvudrätt. Det var gott. Desserten blev en chokladfondant med vaniljglass, som var fantastisk.

Efteråt gick jag direkt till mitt rum och satt i soffan en stund.

Premium-loungen

Barcelo Bávaro Palace

Poolområdet från takterrassen

Sovrummet i min Premium Ocean Front Suite

El Cielo

Playa Bávaro

La Brisa

På väg tillbaka längs strandpromenaden

PROMENAD LÄNGS PLAYA BÁVARO
Bávaro 2024-02-02

Det var väldigt mulet idag. Jag gick till buffén och åt frukost och det fanns mycket att välja på, men tyvärr ingen fruktyoghurt.
Det var inget bra fotoväder, men jag bestämde mig för att promenera till Bávaro Bavaro Beach, som är vuxendelen av denna resort. Som Premium har jag möjlighet att utnyttja hela deras resort också. Stranden var lite bredare där borta. Fortsatte bort till Lopesan Resort innan jag återvände.
I Premium ingår 45 min. på spaet varje dag, så bokade tid kl 12 där. Sedan gick jag för att byta om och badade lite.
När jag gissade att klockan närmare sig 12 gick jag till spaet. Där fanns olika slags terapiduschar, bastu och två inomhuspooler, en kall och en jättevarm. Ingen av dem var något för mig. Där ute fanns dock en infitniypool med jacuzzi och kranar som sprutade vatten hårt. Det var skön massage.
Jag var där inte så länge och gick tillbaka till stranden. Helt plötsligt började vädret klarna upp och det blev riktigt fint.

Jag gick tillbaka till rummet en stund, tog med mig kameran och gick på stranden mot vuxenhotellet igen. Tittade på poolen och tänkte äta på deras buffé, Caribe. Åt kyckling, biffgryta, pasta bolognese och så en massa goda bakelser till efterrätt. Blev väldigt mätt.

Eftersom det var så fint väder passade jag på att ta promenaden bort mot udden, Punta de los Nidos, där Playa Bávaro slutar. Detta hotellet är det sista på stranden och sedan följer en öde strand där den endast finns en beach club lite längre bort. Det var verkligen en djungel där borta och vattnet blev mer och mer brunt och grumligt. Antar att det kom från bäcken som kom ut från djungeln och separerade stranden med udden längst ut. En grupp kom ridande på hästar längs stranden och ute i vattnet hade massor av båtar samlats med festande turister och hög musik.

Jag gick tillbaka och badade lite mer, först i havet och sedan en stund i El Cielo-poolen. Klockan blev mycket igen och jag gick tillbaka till rummet för att duscha och byta om. Idag hade jag bokat bord på strandrestaurangen La Brisa, som ligger vid stranden på BBB. Jag var dock fortfarande ganska mätt efter den digra lunchen.

Restaurangen har medelhavskök, men det fanns inte så mycket för mig att välja på eftersom det återigen var mycket ost och fisk. Beställde dock gazpacho, bourgundisk biffstek och crème brûlée. Paret som satt intill mig hade ingen aning om vad de beställde, utan bara tog något på menyn. När maten sedan kom visste de inte om det var rätt eller inte. När de satt och undrade vad det åt hjälpte jag dem lite med översättningen.
Min mat var helt okej, men jag var så mätt redan innan jag ätit upp soppan. Resten av maten fick jag kämpa mig igenom.
När jag kom tillbaka till hotellet fick jag gå och lägga mig för att jag mådde så dåligt. Så missade dansshowen jag hade tänkt titta på. Den började dock kl 22, så vid det laget är jag rätt trött.

Playa Bávaro från piren

Vyn från min balkong

Poolen på Bávaro Barcelo Beach

Slutet på Bávaro Beach

Strandpromenaden

Byggnad 5 på Barcelo Bávaro Palace

ÄNNU EN DAG PÅ STRANDEN
Bávaro 2024-02-03

Dagen började soligt och jag kunde se soluppgången från balkongen. Gick och kollade frukostmenyn på Coral Restaurant, men den var inte så inspirerande så gick till buffén som vanligt. Efteråt tog jag en liten promenad vid poolerna och på stranden medan det var soligt för sedan blev det ganska mulet igen.
Gick tillbaka till rummet och bytte om till badkläder. La mig i en solstol vid La Brisa och badade lite. Vädret mulnade på och vid 13-tiden gick jag in på restaurangen, som jag trodde hade a la carte, men det var buffé. Det var en god buffé dock och jag beställde en mojito i baren. Sen kom plötsligt en mojito till när jag satt och åt.

Gick hem med kameran och sedan gick jag ner och badade nedanför min byggnad. Vädret blev sämre och sämre och sen började det dessutom regna. Jag gick bort till den stora poolen och badade en stund också. Det är betydligt mer livat där.
Sen gick jag tillbaka till rummet och satte mig på balkongen och tittade på första deltävlingen i Melodifestivalen några timmar i efterhand.
Klockan 19:30 hade jag bokat bord på Santa Fe Steakhouse, så gick dit då. Det var salladsbuffé till förrätt och dessertbuffé till efterrätt. Däremellan beställde jag grillad oxfilé och drack rödvin. Maten var inget speciellt.

Efter maten var jag i rummet en stund innan jag strax före kl 22 gick till teatern för att se Tropicalissimo, en häftig dansshow som hyllade Dominikanska Republiken. Showen varade i en knapp timme och det blev en sen kväll för mig. Övriga gäster såg dock ut att ha trevligt i sportbaren och på casinot. Men jag var helt slut.

Soluppgång från min balkong

Poolen på Barcelo Bávaro Palace

Tropicalissimo

Skymning över Barcelo Bávaro Beach

Hummer på Chez Gourmet

Barcelo Bávaro Palace

KAJAKPADDLING OCH GOD MAT
Bávaro 2024-02-04

Det var en fin soluppgång som jag återigen tittade på från balkongen. Sedan tog jag en härlig promenad i vattenbrynet och hamnade till slut på BBB. Eftersom jag ändå var där kunde jag lika bra äta frukost på deras buffé där.
Gick tillbaka och bytte om till badkläder och la mig på stranden nedanför min byggnad. När klockan passerat 13 gick jag till buffén för lunch. De hade bl.a, gigantiska räkor på menyn idag. Mycket goda.

Jag packade om min väska och gick sedan ner till vattensportcentret för att låna en kajak. Tänkte jag skulle paddla mot Punta de los Nidos och titta närmare på den. Det tog ganska lång tid, så paddlade inte hela vägen, men fick fina vyer och det var mysigt. Såg hästarna igen och naturligtvis partybåtarna.
Paddlade tillbaka och hoppade i och badade vid stranden och lite senare en dopp i vuxenpoolen medan jag drack en Pina Colada.

Gick tillbaka till lägenheten och tappade upp vatten till balkongjacuzzin. Men det tog väldigt lång tid att fylla den så jag testade den bara med lite vatten i. Det var ändå mysigt.

Sedan var det dags att byta om och gå ut och äta. Ikväll hade jag bokat bord på resortens bästa restaurang, Chez Gourmet, på BBB.
Gick lite tidigare för att jag hade tänkt fotografera solnedgången, men när jag väl kom ut var den över. Gick långsamt längs stranden och satte mig på en solstol och njöt. Det var väldigt kvavt ikväll, stor skillnad mot igår då det var rätt svalt.
När jag kom fram till BBB var himlen alldeles rosa och speglade sig i poolen, så det blev väldigt fina bilder i alla fall.
Sen gick jag in i restaurangen som såg väldigt exklusiv ut och folk där inne var mer uppklädda än jag sett de andra kvällarna. Det fanns också mer gott att välja på. Jag tog rökt steak tartare till förrätt och grillad hummer med potatismos och grönsaker till huvudrätt (på menyn var det egentligen saffransrisotto till, men det valde jag bort). Till det blev det ett glas champagne och ett glas rödvin till det.
Det var svårt att välja bland desserterna, så jag tog två av dem jag helst ville ha: pannacotta på rostad kokos och vit chokladcheesecake. På tallriken hade de spritsat vad det var med choklad, snyggt!
Jag blev rejält mätt och gick tillbaka till mitt rum och satte mig på balkongen en stund.

Kl 22 var det återigen dags för show så jag gick till teatern och den här gången var det en Las Vegas-show med härliga dansnummer av olika slag.
På vägen tillbaka gick jag in på resebyrån för att höra när min transfer till flygplatsen går jag och blev positivt överraskad att den först går kl 14.
Tillbaka i rummet packade jag det mesta inför morgondagens hemresa.

Punta de los Nidos

Byggnad 5, där jag bor, från kajaken

Desserter på Chez Gourmet

Las Vegas-show

HEMRESA
Malmö, Sverige 2024-02-06

Jag satte klockan för att jag ville gå ut på stranden och titta på soluppgången, vaknade som vanligt innan det ändå. Men tyvärr var det väldigt mycket moln precis där solen gick upp så det blev inte så fint. Synd att jag inte gick ut någon av de andra dagarna.
Gick till buffén och åt frukost och sedan gick jag till Premium-avdelningen för att höra om jag kunde checka ut senare. Tyvärr kunde man inte det med min rumstyp, det är väl för att de inte har så många av dem. Men halv ett gick bra. Så det skulle bli en lite kortare dag på stranden.

Bytte om till badkläder och gick till stranden på vägen mot BBB. Det var fortfarande väldigt fuktigt och kvavt även om det inte var soligt.

När klockan blev kvart i tolv gick jag tillbaka till rummet, tog en snabb dusch och packade ihop det sista. Det var tyvärr dags att lämna rummet.
Gick och checkade ut och ställde väskan i lobbyn. Sedan satte jag mig en liten stund till på stranden och hängde upp badkläderna i en palm för de hade inte torkat än, varken den jag använde igår eller den idag.

Strax efter klockan 13 gick jag för att äta på buffén. Det tog lite extra tid för jag fick vänta på rena glas och det var nätt och jämnt jag hittade ett bord.

Kvart i två gick jag tillbaka till lobbyn och väntade på min transfer som jag bokat genom hotellet. Fick vänta lite till på en grupp som var sen.
Framme på flygplatsen började jag med att ta fram min tröja och byta om till jeans. Kunde inte förmå mig till att ha dem på tidigare eftersom det var så varmt.

Sedan gick jag till Deltas check-in och där frågade de efter min ESTA, vilken jag inte hade skrivit ut så fick logga in på hemsidan och visa upp den, vilket tog en del tid.
Security och passkontroll gick ganska smidigt och slogs av hur modern flygplatsen är med automater och nytt röntgensystem. Men så är ju terminalen också helt ny.
På väggen på väg till min gate satt intressanta foton och historiska texter från flygplatsens unga historia. Det är svårt att tro att detta enorma turistmecka var en helt öde plats fram till 1970-talet.

Flyget lämnade några minuter före schemalagd tid och fick några vyer över det dominikanska landskapet, Samanahalvön och sedan ett kryssningsskepp på havet på väg till Puerto Plata. Tittade också på två avsnitt av ”Amazing Hotels”.
Vi landade även en halvtimme tidigare, vilket är bra för då har man mer tid för den fruktansvärda immigrationen. Men det visade sig inte var något problem. När jag kom fram var det endast två personer framför mig i kön! Kön för amerikaner var rätt mycket längre. Det var likadant efter jag lämnat tillbaka min väska och ställt mig i kön till security, inga människor i min kö, men många i den andra. Så nu hade jag plötsligt massor av tid. Den här gången fick jag dock ta mig från concourse E till concourse F. Jag köpte en flaska Bacardi i taxfreeshopen eftersom priset var bra och jag hade en massa dollar över.

Jag hade återigen tur att ha en tom plats mellan mig och personen vid gången. Började titta på filmen "Oppenheimer", som jag inte hittade på utresan men nu fanns där. Efter middagen lyckades jag sova lite och när det ljusnat och det var två timmar kvar såg jag andra halvan av filmen.
Inför landningen fick jag fin utsikt över Volendam, vilket jag kände igen eftersom jag funderat på att åka dit i vår, och hela centrala Amsterdam.

Hade ett par tråkiga timmars väntetid i Amsterdam och när det var dags att boarda sista flyget höll det på att gå illa eftersom busschauffören körde oss sista passagerare till ett flyg som skulle till Zürich. När det upptäcktes fick bussen kallas tillbaka, så att han kunde släppa av oss vid rätt flyg.
När jag landat i Köpenhamn fick jag min väska snabbt och tåget stod på perrongen när jag kom ner.
Tillbaka till verkligheten och jobb imorgon!